Instructiepagina nCare Apotheekportaal

Beste apotheker en apothekersassistent,

Mooi dat jullie met nCare aan de slag gaan! Deze pagina is ingericht om alle kennis over te brengen die benodigd is om de digitale toedienregistratie via nCare te faciliteren vanuit de apotheek. Door middel van het bekijken van enkele korte instructievideo’s en het doen van een aantal belangrijke instellingen, zijn jullie helemaal klaar om met nCare aan de slag te gaan. Als alle instellingen goed staan, zorg je ervoor dat de zorgmedewerker elke dag volgens actuele toedienlijsten werken. Dit scheelt de apotheek veel tijd!

Enkele instellingen zijn alleen van toepassing wanneer er binnen de zorgorganisatie medicatie wordt voorgeschreven middels het elektronisch voorschrijfsysteem (EVS) van nCare. Dit wordt duidelijk aangegeven.

Bekijk alle filmpjes helemaal, zodat alle instellingen goed staan en bekend zijn, en jullie succesvol kunnen samenwerken met de zorgorganisatie via nCare.

Algemene instellingen #

Bekijk de video over de algemene instellingen:

  • Log nu in op MijnnControl. Controleer de gegevens en vul aan waar nodig:
    • Als de apotheek wordt beleverd door Apotheek Voorzorg: vul klantnummer Apotheek Voorzorg in + vinkje bij ‘Apotheek Voorzorg Baxteromzetting’
    • Informatiemail ontvangen: vinkje aan
    • E-mailadres waar de informatiemail naartoe gestuurd moet worden
    • Indien wenselijk: Cliënten automatisch accepteren/blokkeren. Dit wordt alleen geadviseerd aan apotheken met het AIS Pharmacom of Promedico. In andere AIS’en moeten de cliënten in een distributiegroep geplaatst worden. Als cliënten automatisch geaccepteerd worden, is niet meer zichtbaar welke cliënten in de distributiegroep gezet moeten worden.

EVS nCare: Wordt er binnen de gekoppelde zorgorganisatie gebruikt gemaakt van het EVS door voorschrijvers? Lees dan hier de informatie over het automatisch gezien markeren van voorschriften en stopberichten en doe de bijbehorende instelling.

Locatie instellingen #

Bekijk de video over de locatie instellingen:

  • Scroll naar beneden op de Instellingen pagina, selecteer de gewenste locatie en klik op Bewerken. De meeste instellingen staan al goed.
  • Pharmacom en Promedico apotheken stellen hier in op welk tijdstip de medicatielijsten in nCare elke dag automatisch geüpdatet moeten worden. Zodra dit is ingesteld, wordt er elke dag automatisch een nieuwe import naar nCare verstuurd. Kies een tijdstip rond sluitingstijd van de apotheek.
    Let op: dit moet voor elke nieuwe nCare locatie worden ingesteld. Een zorgorganisatie kan meerdere locaties hebben in nCare.
  • Apotheken met een AIS zoals CGM of Apro stellen het automatisch bijwerken in het AIS zelf in door middel van een scheduler. Weet je niet hoe dit moet? Benader dan de helpdesk van het AIS.

De actielijst #

Geadviseerd wordt om de actielijst of actiemail dagelijks te controleren op meldingen. Bekijk de video over de actielijst:

  • Bij ‘Cliënten te accepteren’ kan op de organisatienaam geklikt worden om direct naar de te accepteren cliënten te gaan.
  • Geen aanvullende instellingen benodigd.

EVS nCare: Hier vind je meer informatie over het automatisch gezien markeren van voorschriften en stopberichten. Wil je het afvinken liever handmatig doen? Kijk dan hier voor de instructies.

Mijn cliënten #

Bekijk de video over de cliëntpagina:

  • Ga naar ‘Mijn cliënten’
  • Accepteer alle nieuwe cliënten door op Toestaan te klikken. Deze cliënten zijn ingevoerd door de zorgorganisatie.
  • Bij het accepteren kan het AIS ID/mensnummer worden ingevuld. De cliënt wordt dan gelijk aan het AIS dossier gekoppeld. Laat je het AIS ID leeg? Dan wordt de cliënt met de volgende import automatisch gekoppeld op basis van BSN.
  • Via de knop Toedienlijst controleer je of de medicatie in nCare staat. De zorg kan nu aftekenen via nCare.
  • Na medicatiewijzigingen kunnen Pharmacom en Promedico apotheken op deze plek een nieuwe import sturen door middel van de knop ‘Bijwerken’. Andere AIS apotheken doen dit vanuit het AIS zelf.
  • Bovenaan de pagina zijn soms patiëntmeldingen zichtbaar. Dit zijn foutmeldingen voor Pharmacom en Promedico apotheken. Na controle is het belangrijk om deze foutmeldingen weg te klikken. Hier vind je de verklaring van de foutmeldingen.
  • Meer informatie over blokkaderedenen vind je hier.

Je hebt de instructies helemaal afgerond. Veel succes en werkplezier met nCare!

Wil je meer weten? Op deze pagina vind je alle veel gestelde vragen en antwoorden over het apotheekportaal. En op deze pagina vind je de handleiding over het apotheekportaal.

Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met nControl: 033-4505060 optie 5, of mail naar ncare@ncontrol.nl