ECD koppeling: PUUR by Ecare

Wat houdt de koppeling in? #

Wil jij met een koppeling aan de slag en hebben jullie nog geen nCare+? Vraag dan nCare+ aan via het klantenportaal.

De koppeling bestaat uit de volgende functionaliteiten:

  1. SSO: met één account inloggen op zowel nCare als PUUR (klik hier voor de documentatie van SSO)
  2. Accounts automatisch aanmaken en autoriseren
  3. Automatisch cliënten in nCare importeren, updaten en verhuizen

Voor de wijkzorg zijn punt 1 t/m 3 beschikbaar en voor woonzorg alleen punt 1 en 2.

De informatie die van uit PUUR wordt gesynchroniseerd is;

  • Apotheken + AGB code
  • Cliënten
    • Naam
    • BSN
    • Geslacht
    • Apotheek
    • Geboortedatum
    • Huisarts (optioneel)
  • Cliënten die verhuisd worden in PUUR worden automatisch verhuisd in nCare, mits de teamnaam bekend is in nCare
  • Medewerkers
    De koppeling maakt nieuwe gebruikers aan in nCare, waardoor accounts automatisch worden aangemaakt.
    Bestaande gebruikers worden geüpdatet met onderstaande gegevens.

    • Gebruikersnaam PUUR
    • Telefoonnummer
    • E-mailadres
    • Autorisatie

Wat zit niet in de koppeling? #

Om een duidelijke verwachting te scheppen vinden wij het belangrijk te vermelden wat er niet in de koppeling aanwezig is. Wanneer een client uit zorg is en een medewerker klikt vanaf het instrument door naar nCare, dan wordt de cliënt niet geblokkeerd in nCare. De cliënt blijft dus actief.

Hoe werkt de koppeling? #

Cliënten koppeling #

Wanneer ik als gebruiker ben ingelogd in Puur Web kan ik middels een instrument vanuit het dossier van de cliënt doorklikken naar nCare om vervolgens daar de administratieve afhandeling van de medicatie te verzorgen.

Wanneer ik op het instrument heb geklikt kom ik op een tussenpagina. Hier maak ik de keus tussen openen van nCare Web of nCare app.

Optie: Ga naar nCare web (bestaande cliënt)

Wanneer ik via het instrument doorklik in het dossier van een client die al bekend is in nCare wordt de cliënt geüpdatet en kom ik op de toedienpagina (nCare web) van mijn team terecht waar ik alle cliënten zie waar ik medicatie kan toedienen.

Optie: Ga naar nCare web (Nieuwe cliënt) #

Wanneer een cliënt nog niet bestaat in nCare wordt de cliënt automatisch aangemaakt wanneer ik via het instrument in PUUR naar nCare doorklik.
In dat geval kom ik niet op de toedienpagina (er zijn nog geen toedienschema’s) maar in het clientendossier.

Optie: Ga naar nCare app (bestaande cliënt)

De app opent en je komt op de toedienpagina van de cliënt.

Optie: Ga naar nCare app (Nieuwe cliënt) #

Het is niet mogelijk om cliënten aan te maken via de app. Wanneer de cliënt nog niet bestaat in nCare zal je een melding krijgen in de app dat de cliënt niet gevonden kan worden.

Meerdere teams #

Wanneer een cliënt in PUUR gekoppeld is aan meerdere teams kan nCare dit ook overnemen.
Het eerste team dat via het instrument in nCare doorklikt wordt het hoofdteam van de cliënt in nCare.
De andere teams waarbij de cliënt ook in zorg is worden in nCare dan gezien als ‘secundaire teams’ in nCare ook wel ‘secundaire afdelingen’ genoemd.
Voor de teams die als secundaire afdeling gelden voor een cliënt kunnen deze cliënt alleen via nCare web zien en niet via nCare app.

In het clientdossier in nCare web kan je onder het kopje ‘Adres’ zien wat de secundaire afdelingen zijn voor de betreffende cliënt in nCare.

Voorwaarden #

  • Client heeft een valide Nederlands BSN
  • Client heeft in PUUR een apotheek gekoppeld die ook bekend is in nCare
  • Client is actief in zorg

Het is daarnaast van belang dat de afdelingsnaam in PUUR exact overeenkomt met de afdelingsnaam(en) import onder Instellingen > Afdelingen/Wijken in nCare. Let hierbij goed op het gebruik van (extra) spaties, leestekens en hoofdletters.

SSO #

Het is mogelijk om zowel in nCare Web als in de nCare App met de inloggegevens van Puur in te loggen. Afhankelijk van de configuratie die op klantniveau wordt ingesteld heb je een nCare account nodig.

  • Inloggen met Puur inloggegevens zonder nCare account. Het is mogelijk om automatisch een nCare gebruiker aan te maken voor een nieuwe gebruiker. Dit scheelt beheer in nCare als het gaat om medewerker accounts. Ook wanneer de gebruiker uit dienst wordt gemeld in Puur hebben zij geen toegang meer tot nCare. Simpelweg omdat zij het nCare account niet weten en omdat het nCare account geen wachtwoord bevat.
  • Inloggen met Puur inloggegevens met nCare account. Voor bestaande klanten is het mogelijk het bestaande nCare account te koppelen aan het Puur account. De allereerste keer dat men inlogt met de Puur inloggegevens wordt gevraagd het nCare account te koppelen. Eenmaal gekoppeld hoeft dit niet nogmaals gedaan te worden.

Wat is er nodig om de koppeling te implementeren? #

Zie hiervoor de documentatie SSO PUUR by Ecare

Best practice #

PUUR is de bron waarmee nCare gevuld wordt. Het is daarom belangrijk dat alle informatie in PUUR volledig is en voldoet aan de randvoorwaarden van nCare om de gegevens in te laden. Is de bronapplicatie niet op orde? Dan kan er geen succesvolle synchronisatie plaatsvinden.
Om zeker te weten dat gebruikers niet handmatig alsnog mutaties gaan doorvoeren in nCare is het verstandig om in nCare voor alle gebruikers de volgende rechten uit te zetten:

  • Cliënten toevoegen
  • Cliënten naam bewerken
  • Cliënten verplaatsen naar een andere locatie
  • Cliënten verplaatsen naar een andere afdeling
  • Cliënten verplaatsen naar een andere apotheek

Omdat het ECD leidend is voor alle clientinformatie is het niet meer nodig dat iemand dit nog handmatig kan aanpassen in nCare zelf. Wanneer het wordt aangepast in het ECD zal het na de synchronisatie met nCare daar ook goed staan.