Implementatie nCare bij Buurtzorg

Versie Wijzigingsdatum Gewijzigd door Beschrijving
1.1 15-03-2024 Elize van Dijk Aangemaakt

Mooi dat jullie aan de slag gaan met nCare bij jullie buurtzorgteam! Om jullie als nCare beheerders te informeren over de implementatie van nCare, is op deze pagina alle informatie te vinden. Succes met de implementatie!

nCare zorg app op mobiel

Implementatietraject #

  1. Je hebt toegang gekregen tot het klantportaal van CareConnections. Dit klantportaal staat los van nCare en is de plek voor het contact met CareConnections. Het klantportaal is alleen toegankelijk voor de nCare beheerders van het team.
    • Dit is de website van het klantportaal: https://klant.careconnections.nl/
      De eerste keer log je in door je e-mailadres in te voeren (= je gebruikersnaam), waarna je klikt op ‘Wachtwoord opvragen’.
    • Via het klantportaal kun jij (support)vragen insturen wanneer jullie ergens niet uitkomen. Ook kun jij jouw collega beheerder(s) toegang geven tot het portaal waardoor ook zij supportvragen kunnen insturen. Klik hiervoor in het portaal op Jouw Organisatie en dan op Aanmaken contactpersoon. Geef je collega de rol beheerder.
  2. Via het klantportaal ontvang je bericht van de projectleider van CareConnections.
    • In dit bericht zit een link naar de agenda van de projectleider. Daar plan je het startgesprek in. Dit startgesprek is met de nCare beheerders van jullie Buurtzorgteam en de projectleider van CareConnections.
  3. Voorbereiding startgesprek via Teams:
    • Collega beheerder(s) toegang gegeven tot het klantportaal.
    • De betrokken apotheken laten weten dat jullie met nCare gaan werken.
    • Handleiding nCare app doornemen en de instructievideo over het gebruik van de nCare app bekijken zodat jij en je collega’s weten hoe de nCare app werkt.
    • Onderstaande instructies doorlezen en onderstaande video bekijken over het beheer van cliënten in nCare web.
  4. Inhoud startgesprek:
    • Vragen stellen naar aanleiding van de voorbereiding
    • Inrichting nCare + gezamenlijk inloggen op nCare
    • Cliënten importeren in nCare (zie hieronder)
    • Noodprocedure bespreken
    • Klantportaal en supportprocedure bespreken
    • Benodigde acties nCare bespreken
    • Datum voor livegang vaststellen
    • Acties na het startgesprek bespreken
    • Checklist voor livegang
  5. Zie Acties na het startgesprek voor alles wat er na het startgesprek nog moet gebeuren.

Instructies #

Cliënten toevoegen in nCare #

Cliënten worden vanuit jullie ECD PUUR (BIS) automatisch aangemaakt in nCare. Dat betekent dat je de cliënten niet handmatig hoeft toe te voegen in nCare.
Voorwaarde: de apotheek moet staan ingevoerd bij de cliënt in het BIS.
Zo importeer je de cliënten in nCare:
1. Ga naar in het BIS naar het Basisdossier van de cliënt
2. Ga naar Actieschema en naar Nieuwe actie maken
3. Kies Protocollen & Instrumenten en klik op Toevoegen
Uit de keuzelijst selecteer je nCare:
Wanneer dit instrument is toegevoegd zal er in het zorgplan van deze cliënt een knop
beschikbaar komen waarmee nCare geopend kan worden:
Kies voor nCare web om de cliënt in nCare te importeren of te updaten als er wijzigingen zijn geweest in het BIS.

BEM status instellen #

Wanneer een cliënt uit zorg gaat of overlijdt, moet de cliënt in nCare handmatig geblokkeerd worden.
Dat doe je in nCare bij Cliënten – Algemeen – Blokkeren (rechtsonder):
Let op: medicatie die dubbele controles behoeft gaat bij Buurtzorg te allen tijde naar de zorgcentrale. Je mag dus in het menu in de app het schuifje voor dubbele controles uit zetten.

Acties na het startgesprek #

Het startgesprek is geweest. Nu zijn er nog enkele acties benodigd voordat jullie echt kunnen gaan starten met aftekenen in nCare. De acties:

  1. Voeg alle cliënten toe in nCare
  2. Neem contact op met de apotheek/apotheken voor het accepteren van de cliënten en voor het maken van werkafspraken. Klik hier voor de Voorbeeldmail apotheek met daarin de belangrijkste werkafspraken.
  3. Stel de BEM status van de cliënten in:
    • Standaard BEM status per cliënt
    • Indien nodig: een BEM status per categorie en/of per medicijn
  4. De apparaten van jezelf + collega’s gereedmaken voor nCare gebruik:
    • Installeren van de nCare app op de telefoon.
      • Dat doe je zo: Ga naar de play store, zoek op ‘ncare’ en kies voor installeren.
    • Maak een snelkoppeling naar web.ncare.nl op de Chromebook.
      • Dat doe je zo: Ga naar het bureaublad, klik één keer met de rechtermuisknop, kies voor ‘nieuw’, kies voor ‘snelkoppeling’, voor het volgende in; web.ncare.nl, kies voor ‘volgende’, geef als naam nCare Web op en kies voor ‘Voltooien’. De snelkoppeling is nu op het bureaublad te zien.
  5. Inloggegevens met collega’s delen:
    1. Organisatienaam: ‘Buurtzorg’
    2. Aanmelden met het PUUR account
  6. Trainen van de collega’s:
  7. Noodprocedure voor het geval nCare niet bereikbaar is verspreiden onder de collega’s:
    • De back-up toedienlijsten worden iedere dag verzonden naar jullie algemene mailadres. De bijlage is beveiligd met een wachtwoord. Dit wachtwoord is gedeeld door de projectleider van CareConnections.
    • Daarnaast kan iedereen inloggen op het noodportaal. Dit is de website: https://noodportaalncare.nl/
      Het inloggen op het noodportaal gaat op dezelfde manier als op nCare.
Veel werkplezier met nCare en succes met de laatste voorbereidingen!