Handleiding uitleg nCare app

VersieWijzigingsdatumGewijzigd doorBeschrijving
1.115-03-2024Elize van DijkActualisering

Inloggen #

Open de nCare app op je apparaat.
Wanneer je voor de eerste keer inlogt, vul je de naam van je organisatie in.
Deze naam wordt onthouden zodat je dit de volgende keer niet meer hoeft in te vullen.

Door de naam van je organisatie in te vullen kom je op de nCare inlogpagina van jouw organisatie.
.

De volgende keer dat je de nCare app opent, kom je meteen op bovenstaande pagina
terecht.

Menu #

Linksboven in beeld je zie drie streepjes boven elkaar (hamburgermenu). Wanneer je
daarop klikt, opent het menu.

Instellingen #

  • – Afmelden
    o Door op afmelden te klikken wordt je uitgelogd uit de nCare app. Dit is
    belangrijk om te doen aan het einde van je dienst.
    – Help
    o Door hierop te klikken ga je naar een website buiten de nCare app. Op deze
    website vindt je alle veel gestelde vragen over de nCare app. Erg handig als je
    onderweg even niet meer weet hoe het moet werken.
    – Sorteren op kamer
    o Wanneer je dit schuifje naar rechts zet worden alle cliënten op volgorde van
    kamernummer getoond.
    – Cliënten indelen op medicatie
    o Wanneer je deze optie aanzet worden alleen cliënten met actieve
    toedieningen getoond. Zet je deze optie uit dan zie je ook de cliënten die
    geen toedieningen hebben vandaag
    – Beschikbaar voor dubbele controle
    o Wanneer je deze optie aan hebt staan, ben je beschikbaar voor dubbele
    controle aanvragen van je collega’s.

Afdelingen/wijken
Hieronder zie je alle afdelingen en wijken waarvoor jij in nCare bent geautoriseerd.
Wanneer je op de naam van een wijk of afdeling klikt, wordt deze geladen en getoond in de
nCare app.

Toedienoverzicht #

Rechts onderin de app zie je drie symbolen staan:

  • Drie poppetjes 

Dit symbool staat voor dubbele controle. Is het symbool groen, dan ben je beschikbaar voor dubbele controle maar staat er op dat moment geen verzoek open. Zodra er een verzoek open staat verschijnt er een rood bolletje met een cijfer bij het symbool. Is het symbool grijs, dan ben je niet beschikbaar voor dubbele controle. Dit kan je in het hamburgermenu links bovenin aan- of uitzetten.

  • Het wifi-symbool 

Is het wifi-symbool groen? Dan betekend dit dat je een werkende internetverbinding hebt. Wanneer het wifi-symbool rood is dan is er geen werkende verbinding en worden de gegevens niet doorgestuurd naar de server. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de verbinding eerst wordt hersteld, voordat je verder gaat met je ronde.

  • Een vinkje 

Een groen vinkje geeft aan dat alle gegevens naar de server zijn verzonden. Is het vinkje rood, dan zijn alle gegevens alleen lokaal op het apparaat opgeslagen. Wacht totdat het vinkje groen wordt voordat je verder gaat met je ronde. Duurt dit te lang, dan is er mogelijk ook iets mis met je internetverbinding.

Afdeling- en/of wijkmodus #

De afdelingsmodus wordt gebruikt bij intramurale zorg. De wijkmodus wordt gebruikt in de
thuiszorg.
In de afdelingsmodus zie je alle rondetijden bovenin beeld staan. Deze tijden geven aan dat
er cliënten zijn die op dat moment medicatie ingepland hebben staan

In de wijkmodus zie je alle rondetijden per cliënt rechts in beeld staan. Deze tijden geven
aan wanneer voor die specifieke cliënt medicatie gepland staat

De rondetijden kunnen verschillende kleuren hebben. Hieronder lees je wat deze kleuren
betekenen:

  • Groen
    o Alle geplande medicatie van deze rondetijd is afgetekend of in eigen beheer
    van de cliënt
    – Blauw
    o Dat is de ronde die jij op dat moment hebt geselecteerd
    – Geel
    o Nog niet alle verplichte medicatie is voor deze ronde afgetekend, maar er is
    al wel iets afgetekend of in eigen beheer van de cliënt
    – Grijs
    o Er is nog geen medicatie afgetekend

Toedienoverzicht #

Wanneer je op een client klikt kom je in het toedienoverzicht terecht, hier zie je alle
medicatie die staat ingepland op de ronde die je geselecteerd hebt.

  • Alle medicatie staat ingepland in 3 categorieën.
    – Medicatie in zakje
    o Dit is de baxtermedicatie en is verplichte medicatie
    – Losse medicatie
    o Dit is ook verplichte medicatie
    – Zo nodig medicatie
  • Deze medicatie is beschikbaar in elke medicatieronde en is niet verplicht om
    af te tekenen

Medicatie bestellen #

Via de nCare app is het ook mogelijk om medicatie te bestellen.
Aan de rechterkant bij de losse en zonodig medicatie zie je een bestelmandje.
Werk je op een klein scherm, zoals op een smartphone? Klik dan eerst op het zwarte
driehoekje om het icoontje te zien.

Wanneer je op het winkelmandje klikt opent het bestelscherm. Hier geef je aan hoeveel je
wilt bestellen, of het nu nodig is en je kan een toelichting erbij zetten. Wanneer je drukt op
‘Direct bestellen’ wordt de bestelling naar de apotheek gestuurd.

Wanneer je de medicatie hebt besteld wordt het winkelmandje groen.
Deze blijft standaard 7 dagen groen zodat je collega’s weten dat jij de medicatie al hebt
besteld.

Historie #

Naast het bestelmandje zie je een rond icoontje met een i in het midden.
Wanneer je hierop drukt, wordt er meer informatie getoond.
Je kan de volgende informatie inzien:

– Naam medicatie
– Dosering
– Eerstvolgende inname moment
– Historische toedieningen tot 7 toedieningen terug
– Historische bestellingen

Farmacotherapeutisch kompas #

Het laatste icoon is van het farmacotherapeutisch kompas. Wanneer je hierop klikt kom je
op een website buiten de app waarop je alle informatie over het medicament kan lezen; de
digitale bijsluiter

 

Toedienen #

Ronde starten #

Als je in de afdelingsmodus werkt, moet een ronde eerst worden gestart. Voordat je kan
beginnen met het aftekenen van medicatie, druk je rechtsboven op het wekkertje met de
rondetijd om de ronde te starten.
In de wijkmodus hoef je geen ronde te starten; je kunt direct starten met aftekenen.


Klik op een client en vervolgens op de rode balk met een cijfer of ? erop.

Het toedienscherm van deze medicatie opent nu. Je ziet dat het geplande aantal al is
ingevuld. Indien nodig kan je ook een aantekening toevoegen. Je kunt het aantal wijzigen,
daarbij ben je verplicht een reden in te voeren. Klik op ‘Toedienen’ om af te tekenen.


De toediening is nu opgeslagen en heeft een groene kleur, met het gegeven aantal, tijdstip
van geven + de naam van de gebruiker.


De knop wordt geel als je een ander aantal aftekent dan van tevoren was gepland.

Klaarzetten #

Het is ook mogelijk om via de nCare app de medicatie klaar te zetten. Dit kan je gebruiken
als je ‘s avonds voor de volgende ochtend de medicatie alvast klaar wilt hebben staan of als
de cliënt een dag of een paar dagen weg gaat en je medicatie wilt meegeven.
Je gaat naar klaarzetten door de cliënt te openen en dan op het icoontje rechtsboven in de
hoek te drukken.

Je ziet nu een scherm met alle geplande toedieningen. Wanneer je op de datum bovenin
klikt kan je aangeven tot welke datum en tijdstip je de medicatie wilt klaarzetten. Dit kan tot
1 week vooruit. Vink vervolgens de toedieningen aan die je wilt klaarzetten en klik op
‘klaargezet’. Zit er een medicament tussen dat een dubbele controle nodig heeft voer je die
direct uit. Na goedkeuring wordt de medicatie automatisch klaargezet.
Klaargezet betekent afgetekend in nCare.

 

Dubbele controle #

Sommige toedieningen hebben een licht rode achtergrond. Dit betekent dat er een dubbele
controle moet plaats vinden voordat je deze kan aftekenen.

– Door collega op locatie
o De collega kan ter plekke de controle goedkeuren door het invoeren van de
gebruikersnaam en wachtwoord of de persoonlijke pincode die bij het nCare
account hoort.
– Door cliënt, mantelzorger etc.
o Wanneer iemand anders dan je collega de controle goedkeurt kan je dat hier
aangeven.
– Door een collega op afstand
o Wanneer je kiest voor een collega op afstand moet je een foto maken van de
toediening die je gaat geven. Vervolgens wordt jouw aanvraag voor een
dubbele controle naar alle collega’s verstuurd die beschikbaar zijn. Wanneer
de controle wordt goedgekeurd, krijg je hier midden in het scherm een
bericht van en kan je de toediening aftekenen

Dossier #

Alle cliënten in nCare hebben ook een dossiergedeelte. Je kan naar het dossier door
rechtsboven op ‘dossier’ te drukken. Het middelste van de drie icoontjes.

Het dossier bestaat uit 3 onderdelen:
– Cliëntgegevens
– Aantekeningen/bijzonderheden
– Medicatie

Cliëntgegevens #

Hier zie je de algemene gegevens van de cliënt zoals naam, BSN en bij welke apotheek de
cliënt is aangesloten.
Indien je daar de rechten voor hebt, zie je hier ook de opties blokkeren, planning en BEM.

Aantekeningen/bijzonderheden #

Hier zie je een overzicht van alle allergieën en intoleranties, contra-indicaties en
aantekeningen van deze cliënt.
Via de nCare app is het mogelijk om een aantekening te wijzigen, verwijderen of toe te
voegen. Het toevoegen van een nieuwe aantekening doe je door op het blauwe plusje te
drukken. Zet het vinkje aan om de opmerking altijd te tonen tijdens het toedienen.

Medicatie #

Hier zie je een overzicht van alle actuele medicatie die in nCare bekend is voor deze cliënt.
Je ziet hier ook het schema per medicijn met alle toedientijden.
Wanneer je op zwarte pijltje klikt kan je ook vanaf deze pagina de medicatie bestellen,
historie inzien en doorklikken naar het farmacotherapeutisch kompas.