Op deze pagina vind je de handleiding over de nCare-module in de CareConnections app. Deze uitleg is gebaseerd op de situatie waarin de app gekoppeld is aan je persoonlijke route in Nedap ONS.
Je kunt de app gebruiken op een telefoon, tablet of iPad. De app is te downloaden in de App Store en in Google Play. De app is te herkennen aan onderstaand icoon.
Liever een video bekijken? Klik dan hier. In de video wordt elk onderdeel gedetailleerd uitgelegd.
Inloggen en startscherm #
Na het inloggen kom je direct in je persoonlijke route vanuit Nedap ONS, vanuit waar je de medicatie kunt aftekenen in nCare.
Menu #
Linksboven open je het menu via de drie streepjes. Hier vind je:
-
Je accountgegevens en de mogelijkheid om uit te loggen (altijd doen na je dienst).
-
Informatie over de app-versie en je Nedap-dienstverband.
-
De optie om je persoonlijke pincode te wijzigen.
-
Optioneel: een cliëntenlijst met cliënten die niet op je route staan, maar waar je wel medicatieverantwoordelijkheid kunt hebben.
Route #
Je ziet je geplande cliëntafspraken voor vandaag.
- Tik op het cliënticoon om direct naar het dossier te gaan om de medicatie af te tekenen.
- Tik op de cliëntnaam voor navigatie of toegang tot het cliëntdossier.
Tip: Tik op het cliënticoon om direct naar het dossier te gaan om de medicatie af te tekenen.
nCare toedienlijst #
In de toedienlijst staat de datum bovenin. Met de pijltjes blader je door toedienlijsten van andere dagen. Je ziet rondetijden, de algemene medicatiestatus (BEM) en notities van de cliënt.
Medicatie staat onder de rondetijden ingepland. De kleuren van de icoontjes in de rondetijden geven aan:
-
Rood: Verplichte mediatie van de rondetijd is meer dan een uur te laat afgetekend.
-
Oranje: Verplichte medicatie van de rondetijd is deels afgetekend.
-
Groen: Alle verplichte medicatie van deze rondetijd is afgetekend.
Alle geplande medicatie moet dagelijks volledig worden afgetekend.
Tip: Controleer aan het einde van de dag of de icoontjes in de rondetijden groen zijn. Dan is alles afgetekend.
Medicatie aftekenen #
Tik op de toedienknop om een medicatie af te tekenen. Controleer de gegevens, dien toe, en tik op ‘Toedienen’.
Bij afwijkingen in dosering kun je deze aanpassen, maar je moet dan wel een reden invullen.
Als medicatie niet wordt toegediend (bijvoorbeeld weigering of afwezigheid), kies je ‘Niet toedienen’ en geef je de reden op.
Bij het afwijken en invullen van een opmerking, wordt er automatisch een rapportage in het cliëntdossier van Nedap ONS aangemaakt.
Zo nodig medicatie #
Zo nodig medicatie wordt op dezelfde manier afgetekend. Vul zelf het aantal in. Na het registreren van een toediening kun je via de plusknop een extra toediening vastleggen als dat nodig is.
Dubbele controle #
Bij risicovolle medicatie (te herkennen aan een schild-icoon) moet een dubbele controle worden uitgevoerd.
Je kunt kiezen voor controle door cliënt/verwant, een collega op afstand/zorgcentrale of voor ‘Niet uitgevoerd’.
Bij een dubbele controle op afstand maak je foto’s van de medicatie die je wilt toedienen en vervolgens verstuur je deze voor goedkeuring. Na goedkeuring, dien je de medicatie toe en dan moet de medicatie nog worden afgetekend.
Takenlijst #
Via de takenlijst in het menu kunnen dubbele controle aanvragen van collega’s worden geopend en afgehandeld.
Historie, bestellen en BijsluiterPlus #
Via de drie puntjes rechtsboven de toedienknop kun je:
-
De historie van toedieningen en bestellingen bekijken. Je ziet wat er is toegediend/besteld, wanneer, door wie en eventuele opmerkingen.
-
Bestellingen bij de apotheek doen voor losse en zo nodig medicatie (niet voor baxtermedicatie).
-
BijsluiterPlus raadplegen voor medicatie-informatie.
Medicatie klaarzetten #
Met het handicoontje rechtsboven kun je medicatie klaarzetten voor later op de dag of voor meerdere dagen vooruit (maximaal 7 dagen). Deze actie kan je ook uitvoeren wanneer je de medicatie meegeeft aan de cliënt. Geplande medicatie wordt afgevinkt en hoeft daarna niet meer te worden afgetekend.
Actueel medicatieoverzicht #
Via het tabblad AMO zie je het actuele medicatieoverzicht zoals bekend bij de apotheek. Dit overzicht wordt minimaal één keer per dag bijgewerkt door de apotheek.
Vragen?
Neem contact op met de applicatiebeheerder van jouw organisatie of bezoek onze uitlegpagina.