Categorieën bekijken

Best practice: nCare EVS

2 min leestijd

Vraag: Hoe wijzig ik een dosering met een startdatum in de toekomst? #

Antwoord: Als je de dosering van een medicijn wilt wijzigen en deze wijziging moet ingaan op een specifieke datum in de toekomst, volg dan deze stappen:

Stap 1: Voorschrift wijzigen

Wijzig het bestaande voorschrift door middel van het potloodje. Voer de nieuwe dosering in en stel de startdatum in waarop de wijziging moet ingaan. Het is niet nodig om meerdere schema’s aan te maken voor de oude en nieuwe dosering.

Stap 2: Startdatum invullen

Vul de startdatum in voor wanneer de nieuwe dosering van kracht moet gaan. Het huidige schema blijft doorlopen totdat deze datum is bereikt. Vanaf de startdatum wordt automatisch de nieuwe dosering toegepast.
Opmerking: Door slechts één schema te gebruiken en de juiste startdatum in te voeren, wordt de dosering op de juiste datum aangepast zonder dat er gegevens verdwijnen uit de toedieningslijst.

Vraag: Hoe kan ik een dosering wijzigen en deze meteen tonen op de toedienlijst? #

Antwoord: Als je de dosering van een medicijn wilt wijzigen en deze wijziging direct moet ingaan, volg dan deze stappen:

Stap 1: Schema wijzigen

Voer de nieuwe dosering in het schema in en stel de startdatum in waarop de wijziging moet ingaan.

Stap 2: Direct starten met toedienen
Vink de optie ‘Direct starten’ aan als je wilt dat de wijziging meteen zichtbaar is op de toedienlijst. Als je een startdatum in de toekomst hebt ingevuld, wordt de wijziging pas vanaf die datum getoond op de toedienlijst.

Vraag: Hoe kan ik medicatie stoppen? #

Antwoord:
Klik op het stopbord in het actueel medicatieoverzicht en selecteer de gewenste stopdatum. Het stoppen wordt na 2 minuten definitief. Wil je het stoppen annuleren? Klik dan linksonder in beeld op ‘Ongedaan maken’.

Vraag: Uitleg icoontjes en status van een recept #

Antwoord:
Het voorschrift dat je hebt aangemaakt met de optie ‘Direct starten’ op de toedienlijst, is altijd een tijdelijk voorschrift in nCare totdat de apotheek het voorschrift heeft verwerkt.
Een nieuw voorschrift wordt in het medicatieoverzicht getoond met één van de volgende icoontjes:
  • Gele driehoek (toediening nog niet geaccordeerd door apotheek): Dit betekent dat er nog niet kan worden afgetekend in nCare, het voorschrift is aangemaakt zonder de optie ‘Direct starten’ aan te vinken. Bij het aanmaken van het voorschrift, is er een edifactbericht naar de apotheek gestuurd. De apotheek moet het nieuwe recept verwerken in het apotheekinformatiesysteem. Vervolgens wordt er een nieuwe import naar nCare verstuurd met het definitieve recept. Zodra dit is gebeurd, verdwijnt het gele icoontje.
  • Groen rondje (gestarte toediening nog niet geaccordeerd door apotheek): Dit betekent dat er al wel kan worden afgetekend in nCare, maar het is nog steeds een tijdelijk recept. Hetzelfde proces geldt hier: de apotheek moet het recept verwerken, waarna een nieuwe import naar nCare wordt verstuurd. Zodra dit is gebeurd, verdwijnt het groene icoontje.
Bij het tabblad Recepten kan de status van de recepten gecontroleerd worden:
  • Nog goed te keuren recepten: Recepten die door een ‘niet-arts’ zijn voorgeschreven en pas aan de apotheek worden aangeboden wanneer de bevoegde arts deze heeft goedgekeurd via de Receptenbuffer.
  • Afgekeurde recepten: Recepten die door de bevoegde arts zijn afgekeurd via de Receptenbuffer (historie).
  • Recepten onderweg: Recepten die nog niet door de apotheek zijn verwerkt in het apotheekinformatiesysteem.
  • Verwerkte recepten: Recepten die door de apotheek zijn verwerkt.

 

Vraag: Hoe maak ik een herhaalrecept aan bij een poli cliënt? #

Dit geldt alleen voor poli cliënten, waarvoor alleen wordt voorgeschreven en niet wordt afgetekend door de zorgorganisatie.

Antwoord: Je maakt een nieuw recept aan met als startdatum de datum waarop het recept herhaald moet worden. Omdat het om een poli cliënt gaat, waarvoor niet in de ETDR van nCare wordt afgetekend, heeft de cliënt geen medicatielijst in nCare. Hierdoor kun je niet op ‘herhaalbestelling’ klikken.
Door een nieuw recept aan te maken, kun je het herhaalrecept toch registreren. Goed om te weten: bij poli cliënten verschijnt bij elk recept de volgende status: ‘Nog niet geaccordeerd door apotheek’. Dit komt doordat poli cliënten geen ETDR-cliënten zijn.