Zorgapp en NFC voor tijdsbesparing in de zorg
In de zorgsector zijn er vaak uitdagingen als het gaat om het vinden van de juiste cliëntinformatie in het Elektronisch Cliëntendossier (ECD). Het kost veel tijd en moeite om alle benodigde gegevens te achterhalen. Bovendien is het niet altijd eenvoudig om direct toegang te krijgen tot de relevante informatie die je nodig hebt. Het gebrek aan gebruiksgemak en directe toegang tot gegevens kan je werk bemoeilijken.
Hieronder lees je wat Near Field Communication (NFC) hierin kan betekenen.
Doelgroep:
Zorgmedewerkers in de intramurale- en thuiszorg.
Doel:
Het efficiënter maken van de werkprocessen en het besparen van tijd voor zorgmedewerkers door middel van NFC in de Zorgapp.
Uitdagingen:
- Veel handelingen om de juiste cliëntinformatie in het ECD te vinden
- Niet direct de juiste informatie inzichtelijk.
- Gebrek aan gebruiksgemak en directe toegang tot relevante gegevens.
Wat is NFC?
NFC staat voor Near Field Communication. Met NFC wissel je draadloos gegevens uit over een bereik van 10 centimeter. Vergeleken met Bluetooth gaan hierdoor minder gegevens verloren, omdat NFC-verbindingen elkaar niet snel verstoren.
Hoe kan je NFC inzetten in de Zorg?
Met NFC en de Zorgapp is het mogelijk om direct toegang te krijgen tot het dossier van een cliënt, zonder te zoeken of de camera van je telefoon te gebruiken. Dit bespaart waardevolle tijd en biedt tal van voordelen.
Door een NFC-sticker op de deurpost van de kamer of bijvoorbeeld een rolstoel van de cliënt te plaatsen, kunnen zorgmedewerkers met hun telefoon direct toegang krijgen tot de juiste informatie van de cliënt.
Voordelen:
- Tijdsbesparing: Niet meer inloggen in systemen met verschillende interfaces en met verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden, maar meteen een compleet cliëntbeeld met 1 keer inloggen.
- Efficiëntie: Directe toegang tot het dossier van de cliënt zonder zoeken of gebruik van de camera op de telefoon.
- Gebruiksgemak: De telefoon wordt een verlengstuk van de hand van de zorgmedewerker, waardoor ze snel en gemakkelijk informatie kunnen oproepen.
- Laagdrempelig: NFC-stickers zijn betaalbaar en de NFC-functionaliteit is gratis beschikbaar in de Zorgapp.
- Verbeterde zorgkwaliteit: Zorgmedewerkers hebben direct alle benodigde informatie bij de hand, waardoor de zorgervaring voor cliënten wordt verbeterd. Het startscherm van de te tonen informatie is per klant instelbaar.
Conclusie:
Met NFC gecombineerd met de Zorgapp wordt de toegang tot cliëntinformatie vereenvoudigd en versneld voor zorgmedewerkers. Dit resulteert in aanzienlijke tijdsbesparingen en een verbeterde workflow. Door de directe toegang tot dossiers kunnen zorgmedewerkers zich richten op het verlenen van zorg aan hun cliënten.
De implementatie van NFC-functionaliteit biedt een kosteneffectieve oplossing en is een waardevolle toevoeging aan de Zorgapp.
Het verbetert de efficiëntie, verhoogt de productiviteit en draagt bij om de medewerkers in zijn of haar kracht te zetten.