Voor Allévo is nCare de toekomst
Bij de Zeeuwse zorgorganisatie Allévo werken de medewerkers veilig, gemakkelijk en efficiënt met nCare. Er is nog wel wat missiewerk te verrichten in Zeeland, want écht efficiënt wordt het pas als de apotheekhoudende huisartsen zich óók allemaal aansluiten bij nCare. Dat is de grote wens van Hanneke Visscher, bij Allévo verantwoordelijk voor het nCare-project.
Zorgorganisatie Allévo biedt ondersteuning voor mensen op de Zeeuwse eilanden die hulp of zorg nodig hebben. Dat kan intramuraal zijn, op Schouwen-Duivenland. Of extramuraal in verschillende regio’s in het Oosterschelde-gebied. Op die plekken levert Allévo ‘zorg thuis’, zoals de thuiszorg-tak van de organisatie heet. ‘Dat doen we in de breedste zin van het woord, voor mensen van nul tot honderd’, zegt Hanneke Visscher. Zij is leidinggevende van zorg thuis, team Goes. Daarnaast leidt zij het project nCare.
Met de aanschaf van de nCare-app is digitaal aftekenen en zijn dubbele controles op een veilige manier geregeld. ‘Aan het eind van dit jaar beginnen we ook intramuraal met de uitrol van nCare. We hopen halverwege 2024 het grootste deel van de organisatie over te hebben op digitaal aftekenen. Zowel intramuraal als extramuraal.’
Proces digitaal stroomlijnen
Allévo ziet daarbij een uitdaging op zich afkomen. ‘Want nog niet alle apotheken willen mee. Er is nog veel onwetendheid over de app’, zegt Visscher. ‘Het zou fijn zijn als ze zich wél zouden aansluiten. Het werkt het prettigst als het hele proces digitaal gestroomlijnd is bij alle partijen die iets met medicatie doen.
Daarnaast hebben wij net de Inspectie over de vloer gehad. Als zorgorganisatie word je geacht digitaal te werken, maar voor de apotheek is dat nog niet verplicht. Bij sommige cliënten van ons team kunnen we digitaal aftekenen, en achter een andere voordeur kan dat niet. Dan moeten we dat nog op papier doen.’
En die papieren medicatielijsten moeten medewerkers vervolgens handmatig inscannen. ‘Want we moeten alles toch digitaal in het dossier opslaan. Dat is wel een gedoe. Het is fijn dat we dat met nCare niet meer hebben.’
Vasthouden aan digitalisering
Op dit moment werkt Allévo dus met twee verschillende werkprocessen. ‘Dat is lastig, en het is foutgevoelig’, zegt Visscher. ‘Voor ons redenen om vast te houden aan de digitalisering. NCare is onze toekomst, dus we blijven het gesprek voeren. Bovendien werken de meeste zorgaanbieders in de regio ook met nCare, of gaan dit binnenkort doen. Het is handig als iedereen met hetzelfde systeem werkt. Het is onze grootste uitdaging om dat te bereiken.’
Overzicht en veiligheid
Visscher legt uit waarom nCare zo handig is. ‘Het biedt overzicht. Mensen zijn er al helemaal aan gewend om op hun telefoon te werken in de wijk. Ze rapporteren erop en bekijken hun routes. Die smartphone is hun kantoor. Alles wordt veilig opgeslagen en we kunnen meekijken op afstand, ook dat draagt bij aan de veiligheid. Dat kan niet als er een map bij een cliënt thuis ligt. En meestal kunnen we dankzij de app sneller schakelen met de apotheek.’
Goede geluiden
Bij Allévo werken honderden medewerkers inmiddels met nCare. Zij zijn doorgaans positief over de app, Visscher hoort goede geluiden. ‘Mensen zijn blij met nCare, ze vinden de app overzichtelijk en duidelijk. En het werkt snel en efficiënt omdat alles meteen digitaal is. Ook de koppeling met elektronisch cliëntendossier Nedap werkt prima. We hoeven maar in één portaal gegevens aan te passen.’
Makkelijk wennen
Voor nieuwe medewerkers is het makkelijk wennen met nCare. Visscher: ‘Instructie over de app zit in ons onboardingsprogramma. Mensen krijgen een spoedcursus in al onze applicaties, ook in nCare. Ze krijgen dan de instructie te zien die CareConnections zelf geeft, in de vorm van een paar filmpjes. Dat werkt al heel goed, want het spreekt allemaal voor zich. En bij vragen is er een aandachtsfunctionaris in elk team.’
Aanbevolen
Hanneke Visscher kan CareConnections aanbevelen als samenwerkingspartner. ‘Zeker’, zegt zij. ‘Er hangt een goede vibe daar in Leusden, en we hebben een plezierig contact. En de app met bijbehorende begeleiding zijn echt goed.’
Wel heeft zij advies voor zorgorganisaties die de overstap naar nCare gaan maken, of dat nog overwegen. ‘Projectleider zijn voor nCare vraagt echt wel tijd en kennis van zaken en ik doe het naast mijn drukke taken in de zorg. Ik denk dat het de moeite waard is als een organisatie niet kiest voor een medewerker die nCare ‘erbij’ doet, maar voor iemand die er niet alleen affiniteit mee heeft, maar er ook echt tijd voor heeft.’