Stichting Sprank gaat met nCare voor medicatieveiligheid
De medewerkers van stichting Sprank werken nog niet zo lang met nCare. Nu al brengt de app inzicht en medicatieveiligheid. Dat geeft sprankjes hoop voor de toekomst! ‘Zo’n applicatie als nCare brengt heel veel.’
Stichting Sprank is een christelijke zorgorganisatie die wonen en dagbesteding aanbiedt. De cliënten hebben veelal een verstandelijke beperking, waarbij sommigen ook fysieke beperkingen hebben. De stichting heeft 35 locaties, diagonaal door het land, en zo’n 700 medewerkers. Eén van hen is functioneel applicatiebeheerder Wim van Apeldoorn. Behalve met applicaties houdt hij zich, in nauwe samenwerking met de kwaliteitsbeleidsmedewerker, ook bezig met de processen daaromheen. ‘Dat doe ik vooral voor applicaties en processen die op de zorginhoud zitten’, verduidelijkt hij. Hij herinnert zich de tijd dat de organisatie vooral in Word en Excel werkte. Heimwee naar die tijd heeft hij niet. ‘Want zo’n applicatie als nCare brengt heel veel.’
Inzicht en medicatieveiligheid
Bij Sprank brengt nCare vooral inzicht en medicatieveiligheid. ‘De zorgmedewerkers willen altijd kunnen zien welke medicatie een cliënt heeft, in welke dosering. En of de cliënt zijn medicijnen inderdaad gehad heeft. De medewerkers zien in de app meteen wat de meest actuele status is van de medicatie van de cliënt. Het digitaal aftekenen is veilig en gaat snel. De app levert ook managementinformatie op, want je ziet meteen waar het mis gaat met het toedienen. De app geeft ons inzicht.’
Dat Sprank af is van de handmatige aftekenlijsten, is winst, vindt de applicatiebeheerder. ‘Veel van onze medewerkers vroegen zelf om digitale medicatieregistratie. Die zijn erg blij met de app. En onze AVG-arts gebruikt nCare als elektronisch voorschrijfsysteem.’
Ideale situatie
Na een soepele implementatie van de app werken nCare en het ECD samen voor de cliënten van Sprank. ‘Gegevens vanuit het ECD komen bij een mutatie meteen ook in nCare terecht. Als we het ECD goed bijhouden, hoeven we niet veel meer in nCare te doen’, vertelt Van Apeldoorn.
Maar de ideale situatie is er nog niet, het kán nog beter, vertelt hij. ‘Autorisatie van medewerkers gebeurt nu nog via een exportbestand dat we handmatig invoeren. De Azure-koppeling werkt nog niet optimaal, en moet nog verder ontwikkeld worden door onze ECD-leverancier. Fijn is dat CareConnections hier al helemaal klaar voor is. Straks, met een goed werkende koppeling, krijgen medewerkers in het ECD een speciale nCare-pagina te zien. Dat is ontzettend handig; de teams kunnen dan rechtstreeks vanuit het ECD naar het nCare-dossier voor informatie over een cliënt. Het is heel fijn voor medewerkers dat ze dan geen extra inlogacties hoeven doen.’
Beheerloos werken
De komende periode gebruikt Sprank om de app goed in de vingers te krijgen. ‘Wat levert het ons op, waar lopen medewerkers tegenaan, hoe gebruiksvriendelijk vinden ze het in de praktijk en hoeveel tijd scheelt het medewerkers echt?’ Dat is een ontdekkingstocht waarvan één uitkomst al vaststaat: ‘Voor de teams is het prettig dat ze beheerloos werken. Ze hoeven alleen de BEM-status goed in te vullen in de app, waaruit blijkt op welke manier een cliënt zélf zijn medicatie kan beheren. Verder kunnen ze binnen de app communiceren met de apotheek over de voorraad. Voor de rest komt het vanzelf goed dankzij een goed werkende koppeling en de inzet van applicatiebeheer.’
Weinig inzet
Met die inzet van applicatiebeheer valt het overigens best mee, vindt Van Apeldoorn. ‘Ik ben misschien 10 minuten per dag met nCare bezig als er vragen zijn. Die gaan vooral over het accountbeheer. Mensen krijgen hun wachtwoord niet gewijzigd, bijvoorbeeld. Dat zijn dingen die straks ook beter gaan met de Azure AD-koppeling.’ Inhoudelijke vragen gaan vaak over de BEM-status. ‘Medewerkers vragen dan wat ze moeten kiezen in de inrichting. Maar als dat er eenmaal goed in staat, zijn de vragen ook voorbij.’
Vaardig worden
Hoeveel tijd en inzet het medewerkers zélf kost om goed met de app te leren werken, is lastig te zeggen. ‘Elk team heeft een medicatieverantwoordelijke. Zij doen het beheer van alles rondom hun team, hebben een basistraining gevolgd en helpen hun collega’s op weg.’ Bij de een gaat dat makkelijker dan bij de ander, weet Van Apeldoorn, niet iedereen is even digitaalvaardig. ‘De jongere generatie is vaak sneller vertrouwd met applicaties, voor de wat ouderen is het wel eens moeilijker. Zij hebben soms ‘klikangst’. Op intranet hebben we een pagina voor nCare, met filmpjes en instructiemateriaal van CareConnections. Dat helpt medewerkers ook om vaardig te worden.’ En gelukkig, zegt hij, is de app intuïtief. ‘Er kan eigenlijk niks mis gaan. Dat helpt medewerkers enorm.’
Geen klagen
Van Apeldoorn kan CareConnections als samenwerkingspartner zeker aanbevelen: ‘Het meedenken en organiseren doen ze prima, en meldingen pakken ze snel op. Ik heb geen klagen.’