Samenwerken voor een betere app
De nCare-app is niet in beton gegoten. Dat is ook het mooie eraan: technologische ontwikkelingen gaan snel en het kan altijd beter en anders om meer efficiëntie en veiligheid te realiseren voor de zorg. De makers van de app staan open voor de wensen van klanten. En ook voor hun kritiek, want niet alles gaat altijd in één keer goed. Leren en verbeteren gaan hand in hand.
‘Om eerlijk te zijn: tot voor kort niet zo goed’, antwoordt Gert-Jan van der Putten zonder omhaal van woorden op de vraag hoe hij vindt dat nCare werkt in de praktijk. De specialist ouderengeneeskunde van Dagelijks Leven zegt er wel meteen iets achteraan: ‘Maar de pilot waaraan ik nu deelneem om de verbeterde versie van nCare te testen, is hoopgevend. Het gaat eigenlijk best goed. Alles waar we kritiek op hadden is of wordt opgepakt. Dat geeft vertrouwen.’
Voorschrijven vanuit nCare
Dagelijks Leven biedt in heel Nederland kleinschalige woonvormen aan voor mensen met dementie. Er zijn op dit moment 85 locaties. Gert-Jan van der Putten is eerste geneeskundige van de medische vakgroep en is daarmee de man met de medische eindverantwoordelijkheid. ‘Mensen met dementie zijn vaak redelijk gezond – anders hadden ze geen dementie en waren ze al overleden aan andere ziektes’, zegt hij. ‘Toch hebben deze mensen soms ook medicijnen nodig. Toen we net met het systeem werkten, schreef de huisarts medicijnen voor en de zorg tekende af. Daar is nCare heel geschikt voor. Ondertussen veranderden er organisatorisch wat zaken bij ons, en gingen we zelf ook voorschrijven. En dat kán wel in nCare, maar dat werkte nog niet optimaal. Vooral aan de kant van de apotheek konden ze geen chocola maken van wat wij voorschreven. Dus we hingen altijd met ze aan de telefoon. Dat was nou net niet de bedoeling. We wilden juist tijd besparen en fouten voorkómen.’
Klachten gehoord
Voor de problemen die speelden met de app vond Van der Putten een luisterend oor bij de makers ervan. ‘We hebben erover geklaagd bij CareConnections. Onze klachten werden gehoord en erkend, met de belofte dat het beter zou worden. De ambitie van CareConnections is om van nCare het beste voorschrijfsysteem van Nederland te maken. Daar hebben ze wat tijd voor nodig én de hulp van de klant. Van der Puttendenkt graag mee, want voor hij medicijnen studeerde, zat hij in de ICT. ‘Het onderwerp interesseert me en ik begrijp het systeem ook’, lacht hij.
Gegroeid vertrouwen
Op aangeven van Van der Putten is de functionaliteit van de app verbeterd, en Dagelijks Leven is nu breder aan het uitrollen. Bij hemzelf én zijn collega’s is het vertrouwen in de app gegroeid, zegt hij. ‘Wat we uiteindelijk willen is veilig, snel en gebruiksvriendelijk voorschrijven, zonder gedoe. Dat levert arbeidsvreugde op, minder irritatie en meer tijd omdat we nergens meer achteraan hoeven te bellen.’
Goede combinatie
Het proces van samenwerken om te verbeteren is bijzonder plezierig, zegt de specialist ouderengeneeskunde. ‘Jos van CareConnections houdt z’n woord, dat geldt ook voor de anderen met wie ik om tafel zit. Het gaat naar volle tevredenheid. Ik voel me vrij om te zeggen wat er niet bevalt, zij luisteren goed én hebben de ambitie om het systeem beter te maken. Dat is een goede combinatie. Ik heb er echt vertrouwen in dat de functionaliteit beter wordt en dat nCare straks net zo goed of misschien beter is dan de concurrent. Het is een groeimodel.’