Noorderboog bij de tijd met ‘hippe app’ van nCare
Zorggroep Noorderboog wil een slag maken in kwaliteit. Betere medicatie-afstemming en efficiënter werken, dat is het doel. Met de app van nCare komt dat doel een stuk dichterbij. Al in de eerste maand na de implementatie is effect merkbaar. En dat zonder lange, ingewikkelde trainingen voor de medewerkers. ‘Wij willen nooit meer terug!’
Ouderenzorg, dat is de expertise van zorggroep Noorderboog. In Zuidwest-Drenthe en Noordwest-Overijssel kunnen mensen bij Noorderboog terecht voor intramurale zorg op een aantal verpleeghuislocaties, revalidatie en dagopvang. Ook verleent Noorderboog thuiszorg: bij cliënten thuis of in een woonzorgcentrum van Noorderboog.
Rompslomp
Bij het verlenen van (thuis)zorg aan cliënten, komt veel administratie kijken. ‘Zeg maar gerust rompslomp’, zegt verpleegkundige Bianca Henderiks-Bloemberg. ‘Het bestellen van medicatie betekent: veel gebel en in de wacht hangen. Zeker in coronatijd duren de telefoonmenu’s bij dokters en apotheken heel lang. Aftekenlijsten komen vervolgens vaak te laat, dus wat er veranderd is, moet je handmatig aanpassen op de lijst ook al mag dat volgens de regels niet. Wat er staat is niet altijd duidelijk leesbaar. Een foutje is dan zo gemaakt.’
Minder gedoe en minder tijd
Heel gelukkig is Henderiks met de nCare-app, waarmee zij en ca. 150 collega’s sinds december 2020 werken voor in totaal 180 cliënten in regio Meppel. ‘Het bestelproces is digitaal geworden. Je drukt op de knop, de medicatie staat er meteen goed in en de digitale aftekenlijst is altijd actueel. Bestellen gaat ook veel sneller. Als je het laatste doosje pakt, vul je het winkelmandje en klaar is het; je hoeft niet te wachten op dagelijkse bestelrondes. Het werkt ook heel overzichtelijk met een laptop, tablet of telefoon en we zijn af van het gerommel in papieren waarin je altijd op zoek bent naar de laatste wijziging. Dat vind ik echt heel fijn, en het komt professioneler over. Het geeft cliënten bovendien meer rust; sommigen worden er onzeker van als je erachteraan moet bellen hoe het nu zit met hun medicatie. Na je medicatieronde wordt het signaal in nCare groen; je ziet het meteen als je iets vergeten hebt of verkeerd hebt gedaan.’ nCare zorgt voor extra veiligheid, het scheelt gedoe en het scheelt tijd, vat zij samen.
Meteen vooruitgang
Dat was precies de bedoeling zegt Harmiene Gommans, stafmedewerker kwaliteit van Noorderboog. ‘Ons doel van werken met nCare is het optimaliseren van medicatieveiligheid en efficiënt werken. Dat gunnen we onze medewerkers, want al dat papierwerk kost bakken met tijd. Zo’n app is toch een cadeautje! En het maakt de ouderenzorg ineens heel hip en bij de tijd. Hoewel we nu nog in de beginfase zitten na de uitrol, merken we meteen vooruitgang. Zowel voor cliënten als medewerkers is dat winst.’
Breed gedragen keuze
De keuze voor nCare is weloverwogen en breed gedragen, zegt Gommans. ‘We werken er nu mee in regio Meppel, en binnenkort ook in onze andere regio’s: eerst in Steenwijkerland, daarna ook in Westerveld. Wij hebben rondgekeken in ons netwerk en ons licht opgestoken bij apotheken en huisartsen. De app van nCare past binnen de samenwerking die wij hebben met apotheken, en is heel geschikt voor zowel gebruik in de thuiszorg als in verzorgingshuizen. Bovendien is de app heel gebruikersvriendelijk.’ Henderiks: ‘Bepaalde middelen die de zorgverzekeraar centraal inkoopt, kan ik dankzij de app toch bij onze eigen apotheek bestellen. Daar hoef ik dus verder niet over na te denken. Heel fijn dat de app dat mogelijk maakt en dat we zo’n goede relatie hebben met de apotheek, die in alles met ons meedenkt.’
Duidelijk en overzichtelijk
Het werken met de app went snel, zegt Henderiks. ‘Ik vind die app echt heel leuk. Het werkt duidelijk, is overzichtelijk, je hebt geen discussies meer over wat er nou eigenlijk op papier staat. Ik ben meer met mijn werk bezig en met de bewoners, en de app helpt me alert te zijn. Dat onze systeembeheerder de schermbeveiliging op 5 minuten heeft gesteld, werkt prettig. Dat geeft je genoeg tijd bij een bewoner, en zo hoef je je niet steeds opnieuw aan te melden.’
Laagdrempelig
Harmiene Gommans: ‘Een goede samenwerking met de ICT-afdeling is inderdaad echt nodig bij dit soort trajecten. Zij kunnen achter de schermen gemakkelijk regelen wat wij zelf niet kunnen. Ook werken we heel fijn samen met CareConnections, de makers van de nCare-app. Er zijn korte lijnen.’ Lachend erachteraan: ‘Er is een digitale projectomgeving waar we vragen kunnen stellen, maar wij zorgmedewerkers mailen liever. We belagen dan wel eens de verkeerde bij CareConnections. Maar zelfs dan antwoorden ze vriendelijk en anticiperen ze snel op onze vraag. Het is heel laagdrempelig allemaal.’ Henderiks: ‘En respectvol. Zij begrijpen wie hun klanten zijn en ze nemen de tijd tot het kwartje bij jou valt.’
Nooit meer terug
De implementatie van de app ging razendsnel, vertelt Gommans. ‘Voor implementatie staat 6 tot 8 weken. Dat lijkt heel kort, maar het kan echt. Door de korte tijd blijf je ook in de flow.’
Die flow is er ook op de werkvloer. Bianca Henderiks werkt op de locatie Reestoord van Noorderboog. In haar team van 20 medewerkers heeft zij een coachende rol. Zelf volgde zij een dagdeel training in het gebruik van de nCare-app, en zij gaf de kennis door aan haar collega’s – in heel kleine groepjes, wegens corona. ‘Iedereen pakte het ontzettend snel op’, zegt zij, ‘ook oudere collega’s. Niemand was bang voor de app, ze zijn er gewoon mee gaan werken. We willen echt nooit meer terug naar de situatie van vóór nCare!’
Tips
Ook nCare implementeren? Dit zijn de tips van zorggroep Noorderboog:
- Trek voldoende tijd uit voor trainingen, en train je collega’s niet digitaal maar live, ook als je dan vastzit aan heel kleine groepjes door corona. ‘Het gaat om medicatieveiligheid, dus daar moet je niet te licht over denken. Je kunt zo ook sneller inspelen op vragen.’
- Bezuinig niet op trainingen. Er is subsidie mogelijk voor het leren toepassen van technologie in de zorg.
- Leer door te doen. Werken er verschillende teams met de app? Deel tips met elkaar.