Minder monnikenwerk bij Ambiq dankzij nCare-app
Op zeven volwassenenzorglocaties van Ambiq in Noord- en Oost-Nederland werken de begeleiders met nCare.
Aftekenen van medicatie gebeurt nu digitaal, en dat is wel zo inzichtelijk. Ook achter de schermen. Niemand hoeft meer handmatig dossiers uit te pluizen om aftekenfouten op te sporen. ‘Het monnikenwerk is voorbij.’
Clustermanager Thomas Schwarte is leidinggevende van twee volwassenenlocaties van Ambiq. Daar wonen mensen met een licht verstandelijke beperking, die van Ambiq de zorg krijgen die ze nodig hebben.
Thomas is ook projectleider van het project Medicatiebeheer. ‘We gingen op zoek naar een systeem om digitaal medicatie af te tekenen en kwamen uit bij nCare uit’, vat hij de zoektocht bondig samen. ‘Bij het zoeken naar een systeem hebben we ook begeleiders betrokken. Mensen die op de werkvloer staan. In samenspraak met hen viel de keuze op nCare, omdat het de meest gebruiksvriendelijke applicatie is die we konden vinden.’
Niks handmatigs
De koppeling met Azure speelde geen rol bij de selectie, maar blijkt in de praktijk een voordeel van nCare, net als de Single Sign On. ‘Als een reguliere gebruiker voor de eerste keer inlogt in nCare kunnen we automatisch rollen toewijzen, daar hoeven we niks handmatigs meer voor te regelen’, vertelt Thomas. ‘Een begeleider krijgt zo toegang tot de medicatiegegevens van de cliënten op de locatie. En tot andere systemen binnen Ambiq die hij of zij nodig heeft.’
Exit papieren lijsten
Ambiq heeft de implementatie van nCare in de volwassenenzorg net achter de rug. ‘Op wat aanloopproblemen na ging dat heel goed’, blikt Thomas terug. ‘Ik ben als projectleider zelf mee geweest naar Leusden voor de implementatie. We waren eerst bezig met het technische verhaal, met het inrichten van de locaties. Vooral onze applicatiebeheerders waren daar druk mee. Daarna kregen we instructie in het gebruik, dat was vooral interessant voor de begeleiders die erbij waren. We zijn er compleet in ondergedompeld; de mensen van CareConnections namen er echt de tijd voor en gaven ons de juiste ondersteuning.’
De eerste berichten van de werkvloer zijn ondertussen positief. ‘Medewerkers zijn er enthousiast over. Ze zijn blij dat het einde verhaal is voor de papieren aftekenlijsten.’
"Medewerkers zijn er enthousiast over. Ze zijn blij dat het einde verhaal is voor de papieren aftekenlijsten."
Prettige dienstverlening
Over de dienstverlening van en samenwerking met CareConnections is Thomas tevreden. ‘Als we een vraag inschieten, is er snel contact. Binnen 24 uur is er een oplossing of een bericht dat eraan gewerkt wordt. In Elize hebben we een vast aanspreekpunt. Zij weet waar we mee bezig zijn en waar we tegenaanlopen en denkt met ons mee. Dat vind ik prettig.’
Veel inzichtelijker
Thomas staat zelf niet op de werkvloer om medicatie af te tekenen. Wel kan hij als leidinggevende achter de schermen meekijken in de app. ‘Ook voor mij is het veel inzichtelijker. Ik kan monitoren hoe het gaat en zien waar het eventueel fout loopt met de medicatie. Daarover kan ik het gesprek aangaan met medewerkers. Met papieren lijsten en dossiers is dat veel moeilijker. Je moet dan eerst handmatig alles uitpluizen. Dat is monnikenwerk.’
Plannen voor de toekomst
Hoewel Ambiq nog maar kort werkt met nCare, en het officiële evaluatiemoment nog moet komen, wil de organisatie niet meer terug naar papier. ‘In de tweede helft van 2024 starten enkele jeugdzorglocaties ook met nCare. De trainingen staan al gepland.’ In totaal werken krijgen naar schatting circa 700 cliënten hun medicatie straks met de app.
Thomas: ‘We gebruiken de app nu alleen voor het aftekenen en bestellen van medicatie op de groep. Achter de schermen wordt ook al gekeken hoe we het voorschrijven kunnen gaan regelen met nCare, in overleg met de behandelaars. Maar dat is een volgend project.’