Humanitas DMH: Toekomstbestendige zorg dichterbij met nCare
Humanitas DMH gaat voor toekomstbestendige zorg. Samen met haar collega’s zorgt adviseur Informatievoorziening Els van der Mijden daarvoor.
Bijvoorbeeld door het ‘ontregelen’ van zorgprocessen, datagedreven werken en door het aanschaffen van technische middelen. Zoals nCare, dat de administratieve lasten verlicht van het zorgpersoneel.
Ze heeft ontzettend leuk werk, zegt Els van der Mijden. ‘Never a dull moment, met alle mogelijkheden die er zijn om de zorg toekomstbestendig te maken. Ik leef altijd op van nieuwe digitale middelen waar iedereen fijn mee kan werken. En daarna ga ik door met wéér wat nieuws.’
Eén van die nieuwe tools is nCare. ‘We zijn heel druk met de implementatie, en met iedereen enthousiast krijgen voor die nieuwe manier van werken. En dat lukt. Het is zo vanzelfsprekend om met nCare te werken. Het is intuïtief, en met minimale uitleg kunnen mensen hun werk goed doen.’
Simpeler, efficiënter en eenvoudiger
Sommige medewerkers willen vooral zórgen en hebben minder met ICT. Els: ‘Maar hebben ze het eenmaal onder de knie, dan levert het tijdwinst op én hebben we minder fouten. Want lijstjes uitprinten en met de hand invullen, terwijl je niet weet je of je wel het meest recente lijstje te pakken hebt, dat kan toch simpeler, efficiënter en eenvoudiger?
nCare maakt het werk gemakkelijker. De medicatielijst is altijd up-to-date. Het bestellen van nieuwe medicatie gaat veel sneller en je hebt veel meer overzicht.’
Werkende koppelingen
Voordat Humanitas DMH aan de slag kon met nCare moest het ECD op orde zijn. ‘Omdat we landelijk werken, was het nogal een klus om alle apotheken erin te zetten! CareConnections heeft voor werkende koppelingen gezorgd.’
Voor de rest hebben Els en haar collega’s niet heel veel aan voorbereidingen hoeven doen, vertelt ze. ‘Dat viel reuze mee, alles verliep soepel. Zelfs onze technische man was heel tevreden met de koppeling met Azure. “Eenvoudig, maar top”, zei hij.’
"Werken met nCare is intuïtief en gemakkelijk. Met minimale uitleg kunnen medewerkers hun werk goed doen."
Ondersteuning van medewerkers
Op elke locatie van Humanitas DMH die met nCare werkt, loopt een aandachtsfunctionaris medicatie rond. Deze collega helpt de teams op weg in het werken met de app. ‘Zij zijn allemaal getraind in nCare, en doen nu de laatste voorbereidingen. Zoals de BEM-statussen invullen en contacten leggen met de apotheken. Dat kost gewoon even tijd, dat was eigenlijk de enige hick-up in de voorbereidingen’, zegt Els.
Daarnaast zijn de digicoaches van Humanitas’ Digiteam getraind in de app. Els: ‘Zij staan als het ware naast de mensen op de werkvloer. Eventueel kunnen medewerkers ook op de CareConnections-website kijken bij digitale vragen, met als laatste redmiddel de functioneel beheerder. We hebben verschillende lagen ingebouwd om mensen te ondersteunen.’
Inleven
Over de dienstverlening van en samenwerking met CareConnections is Els goed te spreken. ‘We kennen CareConnections al heel lang, want wij hebben destijds meegedacht over de ontwikkeling van de Zorgapp. Het is een heel fijne organisatie. Ze denken met je mee, ze komen met oplossingen en leggen je in de watten als je langskomt op kantoor voor training of overleg. Tom van CareConnections helpt ons nu ook met de inrichting en implementatie van nCare. Je merkt dat hij zich in kan leven in onze organisatie. Heel fijn!’
Over Humanitas DMH
Humanitas DMH, wat staat voor dienstverlening aan mensen met een hulpvraag, biedt hulp aan mensen met een (licht) verstandelijke beperking en verleent forensische zorg. Humanitas DMH biedt mensen woonruimte en dagbesteding, en verricht ambulante zorg.
In het hele land, behalve Limburg, kunnen mensen een beroep doen op Humanitas DMH. Zo’n 3.000 cliënten doen dat ook. Daarvan hebben er ca. 900 met nCare te maken. Dat zijn mensen die op een woonlocatie hun medicijnen krijgen.