Annet Naus-Hospers is sinds 2 maanden de Product Owner van CareConnections. In die functie is zij verantwoordelijk voor de prioritering van nieuwe functionaliteit voor de Zorgapp en nCare. Een spin in het web voor de afdeling Productontwikkeling.
Hoe doet ze dat en wat is daarbij belangrijk?
Eigenlijk zit ze nog in haar inwerkperiode, maar dat merk je niet als je met haar praat. Ze heeft een duidelijke visie op de producten van CareConnections. “Mijn doel is een roadmap, waarin duidelijk is welke functionaliteit, wanneer wordt ontwikkeld. Het is een geweldige kans om bij te dragen aan de ontwikkeling van producten die de zorg verbeteren.”
Hoe komt nieuwe functionaliteit tot stand?
Annet geeft aan dat apps voor de Zorg moeten voldoen aan strenge wet- en regelgeving die vaak wordt aangescherpt. “Daar gaat veel tijd in zitten, maar is wel prioriteit nummer 1. Daarnaast moeten we zorgen dat onze apps veilig zijn voor het werken met persoonsgegevens.”
CareConnections heeft een productvisie geformuleerd waaraan alle nieuwe functionaliteit moet voldoen: de cliënt moet centraal staan en we zetten de medewerker in z’n kracht. Kortom: meer tijd en aandacht voor goede zorg.
Daarnaast bouwen we een generieke oplossing, geen maatwerk, zodat de apps voor alle klanten inzetbaar zijn.
Ook toetsen we wensen aan onze visie op duurzaam ontwikkelen. Daarbij houden we niet alleen rekening met wat we op korte termijn willen, maar ook met wat op lange termijn goed is voor de applicatie. Dit kan betekenen dat bepaalde zaken niet altijd zichtbaar zijn, maar dat we er altijd voor zorgen dat de applicatie meegaat met de tijd.
“Natuurlijk betrekken we ook de klanten in dit proces. Zij werken immers dagelijks met onze apps en kunnen ons vanuit de praktijk inspireren om onze apps beter de maken”, aldus Annet. “Klanten kunnen hun wensen kenbaar maken via https://klant.careconnections.nl/aanmaken-wens. Gelukkig wordt daar al veel gebruik van gemaakt.
Helaas is daar de afgelopen tijd te weinig mee gedaan, maar ik ben nu bezig de wensen te bundelen en mee te nemen in ons interne productontwikkelingsoverleg. We willen dat onze klanten weten dat hun input belangrijk is voor ons.”.
Hoe komt de prioritering van de wensen tot stand?
Daar is Annet heel duidelijk in: ”We kijken altijd naar onze productvisie en hoe we de Zorg kunnen verbeteren. Daarnaast kijken we ook naar de tijd en kosten die gemoeid zijn met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit. We willen ervoor zorgen dat alle klanten er iets aan hebben, maar soms is het gewoon niet mogelijk om een bepaalde wens te vervullen”.
Terugkoppeling via de wekelijkse releasenotes
Alle klanten krijgen wekelijks een update over aanpassingen in de functionaliteit via de releasenotes. “Daarin worden ook de wensen genoteerd, voorzien van een nummer. Dat nummer wordt dan weer gebruikt in de terugkoppeling naar de klant als een wens is gerealiseerd”.
Optimale informatie over de wens belangrijk
Geef bij het insturen van een wens zo uitgebreid mogelijke informatie:
- Zorgapp of nCare?
- Wat is het probleem?
- Waarom?
- Waar in de app?
- Aan welke oplossingsrichting denk je?
- Voeg printscreens bij.