Blog Daan Loene (Tell James):
Makkelijker rapporteren dankzij spraaktechnologie
Bij CareConnections geloven we in de kracht van samenwerking. Onze partners spelen een cruciale rol in het verbeteren van de zorgprocessen, en samen streven we ernaar om zorgprofessionals te ondersteunen met innovatieve oplossingen.
Daarom introduceren we een nieuw onderdeel op onze website: Blogs van partners van CareConnections. Hier delen onze partners hun inzichten, ervaringen en ontwikkelingen om jou te inspireren en te informeren.
Hieronder het blog van Daan Loene van Tell James:
Makkelijker rapporteren dankzij spraaktechnologie
Tijd is een vloeibaar goedje. Het loopt tussen je vingers door waar je bijstaat. Zorgprofessionals hebben daar misschien wel meer last van dan anderen, omdat ze ook een hoge werkdruk hebben. Dat ze veel moeten rapporteren, draagt bij aan die druk. Bij Tell James specialiseren we ons in spraaktechnologie voor de zorg.
Daarvoor maken we gebruik van AI. Aan de achterkant van de oplossing zit een woordenboek, dat alle woorden herkent die in een rapportage voorkomen. Denk aan medische termen en namen van medicatie. Ben je klaar met rapporteren? Dan zorgt een automatische nabewerking ervoor dat zinnen kloppen, ook grammaticaal. Dat is handig als iemand dyslexie heeft en woorden in een verkeerde volgorde uitspreekt. Of als iemand de taal minder machtig is. Bovendien haalt de software alle eh’s en oh’s eruit. Zo komen er vloeiende, goedlopende zinnen in de rapportage terecht.
Beter resultaat dankzij techniek
Het is niet moeilijk om enthousiast te zijn over wat wij doen. We maken gebruik van een leuke techniek. Daarnaast zijn we bezig met iets wat de zorg erg helpt. Onze oplossing maakt het werk voor medewerkers in de zorg een stuk makkelijker. Ze hoeven minder na te denken over de rapportage en krijgen een beter resultaat. Dat horen we ook terug van klanten.
Ik sprak een mevrouw uit Burundi die in de zorg werkt. Ze woont nog niet lang in Nederland en spreekt gebrekkig Nederlands. Als ze rustig praat, maakt de software toch goede zinnen in haar rapportages. Ze leert er zelfs van. Zoiets vind ik heel mooi om te horen.
De mogelijkheden van AI
Ik verwacht dat de techniek die we gebruiken, in de toekomst nog meer potentie heeft. Want de ontwikkeling van AI gaat snel en maakt veel mogelijk.
Nu al ervaart de medewerker een lagere drempel om te rapporteren. Hij of zij zit niet meer op een telefoon te tikken, en de cliënt hoort meteen wat er over hem of haar gerapporteerd wordt. Het contact tussen beiden wordt daardoor niet alleen efficiënter, maar ook vriendelijker. En de cliënt kan in sommige gevallen ook zélf de rapportage inspreken, eventueel samen met de medewerker. Wie niet kan typen, kan zo toch z’n verhaal kwijt.
"Samen bieden CareConnections en Tell James het beste voor de klant"
Tijdwinst en werkdrukverlaging
Hoe fantastisch rapporteren met AI ook is, de zorgmedewerker blijft wel verantwoordelijk voor de rapportage. En dat is ook goed, zorg is mensenwerk. Maar zijn of haar taak verlichten, dat lukt heel goed met technologie. Tijdwinst en werkdrukverlaging, dat is wat we bieden. Als er minder energie weglekt bij mensen, worden ze minder snel ziek en zijn er minder roosterproblemen. Daar gaan wij voor, net als CareConnections.
Partnerschap is gouden greep
Daarom is ons partnerschap ook een gouden greep. Al een aantal jaren hebben wij op alle niveaus een fijne samenwerking met korte lijnen. Klanten die de Zorgapp gebruiken, kunnen als ze dat willen spraakgestuurd rapporteren met onze oplossing.
Wij hebben gezamenlijke klanten, en trekken samen op bij nieuwe klanten. We praten ook over productontwikkeling met elkaar. Met de Zorgapp hebben zorgprofessionals het dossier in hun zak, en het dossier bijhouden gaat heel gemakkelijk met Tell James. Samen bieden we het beste voor de klant.
Daan Loene, senior accountmanager van Tell James