Weg met de administratieve last van je medewerkers!

Werken in de zorg is niet voor watjes. Zorgmedewerkers ervaren hun werk vaak als bevredigend, maar ook als lichamelijk en emotioneel zwaar. En dan komt de administratieve druk er nog bovenop; regeltjes om aan te voldoen, gegevens om bij te houden, systemen die van alles van de medewerker vragen. Juist die administratieve last vermindert aanzienlijk dankzij digitalisering. De Zorgapp van CareConnections biedt zorgmedewerkers alle benodigde systemen in één, en brengt de passie terug in het werk.

Zorgmedewerkers hebben te maken met veel administratieve regels. Dat maakt hun werk stukken minder leuk, en het gaat ten koste van de tijd met de cliënt. Als medewerkers hier op een kwaad moment zo genoeg van krijgen dat hun passie niet meer opweegt tegen de administratieve last, hebben zorgaanbieders een groot probleem. In de huidige arbeidsmarkt is het hebben en houden van bevlogen medewerkers immers prio nummer één! Gelukkig biedt de Zorgapp van CareConnections jouw medewerkers optimale ondersteuning tijdens hun werk. Zodat zij met aandacht, plezier en passie voor de cliënt aan het werk kunnen en aan het werk blijven.

Altijd overal bij

Met de Zorgapp kan een zorgmedewerker digitaal, mobiel en systeemonafhankelijk werken. Met het ECD, maar óók met alle andere systemen waarin de medewerker informatie vastlegt of bekijkt. Medewerkers hoeven maar één keer in te loggen en hebben slechts één gebruikersnaam en wachtwoord nodig om altijd en overal bij alle informatie te kunnen uit al die systemen. Vervolgens kunnen zij plannen en Vilans KICK-protocollen inzien, rapportages maken en metingen meteen opslaan in het dossier. De zorgmedewerker kan direct bij de cliënt de administratie doen die samenhangt met deze cliënt. Daardoor ziet de cliënt, heel transparant, wat er gebeurt en wat er over hem gerapporteerd wordt; hij heeft daar invloed op en ‘rapporteert mee’.

Teller op nul is flauwekul

De app geeft vanuit de ECD-agenda de routeplanning voor de werkdag, je kunt zelfs via de app naar cliënten toe navigeren. Of direct vanuit de app de volgende cliënt bellen als de vorige afspraak wat uitloopt, of als er een spoedgeval tussendoor komt. De app berekent zelf de reistijd en het aantal kilometers tussen afspraken én het woon-werkverkeer op basis van adressen. Medewerkers in de ambulante – of extramurale zorg hoeven dus niet meer te hannesen met tijdrovende en ingewikkelde kilometerverantwoordingen en declaratieformulieren. Ook hoeven zij niet meer telkens de teller op nul te zetten voor het volgende ritje. Of een slag te slaan naar de verreden kilometers als ze geen idee meer hebben wat ze eigenlijk voor ritjes gemaakt hebben in een maand.

Geen last van achterliggende systemen

Gewerkte uren komen rechtstreeks in het roostersysteem terecht voor verloning en uitbetaling verloopt gesmeerd. Het is niet zo dat uren- of kilometerregistratiesystemen ineens afgedaan hebben, maar de Zorgapp communiceert ermee aan de achterkant, zonder dat medewerkers daar iets voor hoeven doen. De zorgmanager heeft uiteraard inzage in de systemen, om waar nodig zijn goedkeuring aan uren en kilometers te hangen. De medewerkers gebruiken slechts één app, die vanzelf en heel accuraat regelt wat er geregeld moet worden. Zij werken aan de voorkant, in de app, en van de onderliggende systemen en applicaties hebben zij geen ‘last’.

Van last naar gemak

‘Last’ is sowieso geen woord dat erg van toepassing is op de Zorgapp; je moet vooral denken in termen van ‘gemak’ voor je medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan het ‘vierogen-principe’ bij de toediening van risicovolle medicatie. Voor de medicatiecontrole hoeft niemand meer heen en weer te rijden, maar een foto in de app gaat naar een heel team van collega’s – en wordt door de eerst beschikbare collega digitaal afgehandeld. Snel schakelen, dus.

Als het gaat om medicatie, is de digitale aftekenlijst in het EVC een groot winstpunt. Je hebt altijd de beschikking over de actuele lijst met medicijnen, en je weet precies ‘hoeveel van wat’ de cliënt al gehad heeft en wanneer. Zo voorkom je medicatiefouten!

Fijn voor de medewerker én fijn voor jou!

De Zorgapp heeft vele voordelen voor de zorgmedewerker. Na een korte periode van gewenning zijn de meeste app-gebruikers het erover eens: werken met de app is zeer gebruiksvriendelijk, scheelt reis- en kantoortijd en is leuk om te doen. De voordelen voor de werkgever zijn navenant: blije medewerkers zijn productieve medewerkers. Omdat het zó gemakkelijk is werkzaamheden bij te houden in de app, wordt elke minuut verantwoord. Ook een belletje ‘even tussendoor’ komt nu ten laste van het juiste cliëntbudget, en gaat niet meer van de algemene middelen van de zorgaanbieder. En medewerkers hoeven zo’n telefoontje ook niet meer in hun eigen tijd af te doen. Daarnaast heb je als zorgkantoor minder werkplekken en kastruimte nodig doordat de papieren stroom opdroogt.

Ontwikkelingen staan niet stil

Hoe goed de Zorgapp ook al is, ontwikkelingen staan niet stil. In de nabije toekomst mogen gebruikers bijvoorbeeld een chatfunctie verwachten om onderling in een beveiligde omgeving informatie over cliënten uit te kunnen wisselen. Ook de functie om als team taken bij te houden verschijnt binnenkort in de app, evenals de mogelijkheid om via de app de Outlook-agenda in te zien.

De wens van de zorgmedewerker is leidend bij de toekomstige ontwikkelingen van de Zorgapp. De medewerker weet immers het beste hoe hij zijn werk met passie kan doen. Als manager kun je dat werk uitstekend faciliteren met de Zorgapp. Beter kan het niet.

Inspiratie rechtstreeks in je mailbox?

Laat je naam en e-mail adres achter en je bent direct op de hoogte van artikelen, tips, blogs en ons laatste nieuws.

informatie

Download de
brochure

demonstratie

Maak een afspraak
voor een demo

Begin met typen en druk op enter om te zoeken