Waardevol digitaal contact (PGO)

Tijdens de Quli Experience gaven Anne-Miek Vroom en Elisabeth van Schaïk, een persoonlijk verhaal over hun leven met fysieke uitdagingen. Een boeiend verhaal over de dingen waar zij tegenaan liepen in de zorg en waar ze graag iets aan wilden veranderen. En niet alleen voor zichzelf, maar voor iedereen. Drs. Anne-Miek Vroom, medisch socioloog, is directeur van Stichting IKONE. IKONE wil de kwaliteit van zorg verbeteren door de samenwerking tussen patiënten en de gezondheidszorg te bevorderen. 

Alleen hoe kan je dit goed toepasbaar maken? Anne-Miek zegt: ‘’De artsen zijn de medische specialisten; ik ben de expert van mijn leven, mijn lichaam.’’ En dit heeft ze mooi verwoord. Doordat patiënt experts binnen IKONE een patiënt en deskundig zijn, kunnen zij snel een brug slaan van de huidige situatie in de zorg naar (sociale) innovaties. IKONE gelooft dat juist het doorleefde patiëntverhaal unieke inzichten biedt in de zorg. Zij streeft ernaar om kansen voor innovatie en transformatie in de zorg te verhelderen. IKONE ontwikkelt methodes en programma’s om deze verandering te bewerkstelligen. Eén van die methodes is de Patient Experience.

Vernieuwende inzichten met De Patient Experience

De Patient Experience, een patient journey traject waarin vanaf het allereerste begin wordt samengewerkt met patiënten én alle betrokkenen, biedt de basis zodat een organisatie aan de slag kan met producten of diensten op maat. Het begeleiden van de toepassing van deze inzichten binnen de ontwikkeling behoort tot de mogelijkheden.

Hulpverlening is niet alleen zorg uit handen nemen

Tijdens hun presentatie liet Elisabeth een video zien van Edwin Kruys, huisarts in Australië, over de ervaringen met een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO). In Australië gebruikt al meer dan een kwart van de Australische bevolking My Health Record. Aan het einde van 2018 krijgt de hele bevolking in Australië toegang tot dit platform. Dit is een van de ontwikkelingen die ook in Nederland doorgevoerd zou moeten worden. ‘’Hulpverlening is niet alle zorg uit handen nemen, maar de middelen bieden om het zelf te kunnen doen’’, aldus Elisabeth van Schaïk.

Breng zorgpartijen met elkaar in verbinding

Het zorgnetwerk van de cliënt bestaat uit diverse personen. Denk hierbij aan specialisten, behandelaren, verpleegkundigen, begeleiders, vrijwilligers, familieleden, maar ook de huisarts. Het delen van informatie tussen deze partijen kan moeizaam verlopen, maar niet met de oplossing van CareConnections. Met het elektronisch cliënten dossier (ECD) staan alle partijen met elkaar in verbinding. CareConnections biedt namelijk een ZorgApp aan voor de zorgmedewerker, maar ook voor de cliënt. Zo kan iedereen zien wanneer de verpleegkundige langs is geweest, wat de diagnose en het vervolgtraject is volgens de rapportages van de begeleider en wat de volgende stap is in het zorgtraject. Daarbij is het ook mogelijk om de metingen in te zien.

Verbeter de patiëntervaring met IKONE

IKONE werkt aan ontwikkelingen op het gebied van patiëntervaring op een kwalitatieve wijze in kaart te brengen of te onderzoeken. Dit doen zij ook door middel van focusgroep gesprekken of kwalitatief onderzoek. Al naar gelang de behoefte koppelen zij die evaluatie of visie op een professionele wijze aan de organisatie terug via een patiënt journey, een document, presentatie of ontmoeting.

Benieuwd naar wat CareConnections voor jou kan betekenen om de zorg te verbeteren? Neem dan contact met ons op!

Inspiratie rechtstreeks in je mailbox?

Laat je naam en e-mail adres achter en je bent direct op de hoogte van artikelen, tips, blogs en ons laatste nieuws.

informatie

Download de
brochure

demonstratie

Maak een afspraak
voor een demo

Begin met typen en druk op enter om te zoeken