Vier tips voor betere zorg voor medewerkers en cliënten

Tip één:
Zet de mens centraal

De mens hoort centraal te staan bij de zorg. Alleen door de waan van de dag, werkt iedereen al snel op de automatische piloot. Door er even tussenuit te gaan, door bijvoorbeeld op reis te gaan, krijg je nieuwe inzichten. Heb je de tijd om over dingen na te denken kom je vaak met nieuwe ideeën weer thuis. Dit kan bijzonder effectief werken. Wees daarnaast ook in het dagelijkse leven niet bang om te experimenten, juist door te experimenteren kom je tot betere resultaten. Al die inzichten vanuit een reis en het dagelijkse experimenteren dragen bij aan een optimalisatie van de processen binnen de organisatie. Zo krijgen medewerkers weer meer tijd voor de mens. Want daar draait het uiteindelijk om.

 

Tip twee:
Investeer in de dag van morgen en overmorgen

Bij veel organisaties wordt nog met papier gewerkt. Het is belangrijk om te digitaliseren, want op die manier houd je meer tijd over om de zorg te verbeteren en meer aandacht te hebben voor cliënten. Daarnaast blijf je meegaan in de snel veranderende markt. Alleen hoe investeer je in de dag van morgen en overmorgen?

Het is belangrijk om bij de medewerkers en cliënten te inventariseren waar de irritaties zitten, ze weg te nemen en deze verbeteringen met tien keer de verwachting te overtreffen. Dit werkt stimulerend voor de medewerkers, omdat ze inspraak hebben en dat er geluisterd wordt naar hun feedback. Het zorgt ervoor dat je continu bezig bent om jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen en dit is een must in de snel veranderde markt. Hieronder staan twee innovatieve voorbeelden om in te investeren en de zorg te verbeteren.

 

  • Spraakgestuurd rapporteren en bedienen van het ECD
    Om meer tijd over te houden voor de zorg, is het belangrijk dat zorgmedewerkers de tools hebben om ook zoveel mogelijk tijd over te houden voor de cliënt zelf. Eén van die tools is om spraakgestuurd rapporteren te bedienen van het ECD. Het scheelt ze al snel ruim een uur en dertig minuten per week aan tijd. Reken dit op jaarbasis uit op basis van het aantal medewerkers die bij jou in dienst zijn en je ziet dat je als organisatie de overgebleven tijd veel slimmer kunt inzetten.

 

  • Automatisch tijdschrijven
    Nog een mogelijkheid om zorgmedewerkers te ontzorgen, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun cliënt, is door hen automatisch te laten tijdschrijven. Hoe dit werkt? Door bij de cliënt in de kamer een beacon (technologie) te plaatsen, kan er doormiddel van bluetooth automatisch verbinding gemaakt worden met de ZorgApp van een medewerker. Hierdoor kan er nauwkeurig gemeten worden van wanneer tot wanneer de zorgmedewerker bij de cliënt is geweest, zonder dat de medewerker hier iets voor heeft hoeft te doen.

 

Tip drie:
Verbind de keten

De Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) is een uitkomst voor de cliënt. Hierdoor hebben zij zelf toegang tot de gezondheidsgegevens. De patiënt kan deze gegevens in de persoonlijke gezondheidsomgeving zelf gebruiken en er ook eigen gegevens in vastleggen. Dit zorgt ervoor dat de cliënt zelf meer grip heeft op zijn gezondheid en hierdoor meer zelfredzaam wordt.

Bij de PGO is het ook mogelijk om andere mensen te laten meekijken, zoals de partner, familie, vrienden en/of verzorger. Dit werkt verbindend en zorgt ervoor dat de betrokkenen altijd volledig up-to-date zijn. Dit geeft meer inzicht, rust en oplettendheid bij alle betrokkenen.

Waar het PGO zich richt op de cliënt, richt het elektronisch cliënten dossier (ECD) zich op de zorgverlener. Het ECD zorgt ervoor dat verschillende zorgorganisaties met elkaar kunnen samenwerken. Het geeft meer inzicht, dan wanneer organisaties werken vanuit één bronsysteem. CareConnections biedt een ICT-oplossing aan die soepele en betrouwbare informatie-uitwisseling bewerkstelligd tussen de betrokkenen. Zo wordt het zorgproces in goede banen geleid. Wat er uiteindelijk voor zorgt dat het werk van de zorgverlener makkelijker wordt.


Tip vier:
Investeer in digivaardigheid

Ondanks dat er steeds meer geautomatiseerd wordt en mensen steeds handiger worden met alle digitale middelen, is het voor veel mensen ook nog erg nieuw en ingewikkeld. En dit geldt zeker voor de oudere generatie die niet is opgegroeid in de snel veranderende digitale wereld. Investeer daarom in digivaardigheid. Neem medewerkers mee in de verandering, ga met mensen aan de slag die willen, zorg voor een olievlek, meet alles en pas aan zodat nog meer gebruikers ermee aan de slag willen en geef het goede voorbeeld. De tijd om mensen uit te leggen hoe het werkt, dit kan door korte instructiefilmpjes te geven of door ze een training aan te bieden. Wanneer mensen niet begrijpen hoe het werkt, zal het product namelijk ook minder of niet worden gebruikt. En dit is natuurlijk zonde. Je haalt als organisatie dan niet alles uit de investering die je gedaan hebt, terwijl het op een relatief makkelijke wijze wel gerealiseerd kan worden.

Inspiratie rechtstreeks in je mailbox?

Laat je naam en e-mail adres achter en je bent direct op de hoogte van artikelen, tips, blogs en ons laatste nieuws.

informatie

Download de
brochure

demonstratie

Maak een afspraak
voor een demo

Begin met typen en druk op enter om te zoeken