Humanitas DMH zet in op werken met plezier met de Zorgapp van CareConnections

Humanitas DMH, gespecialiseerd in zorg aan mensen met een hulpvraag, benadert de arbeidsmarkt op een vernieuwende, positieve manier. ‘Wij zetten in op innovatie. De Zorgapp die wij gebruiken maakt het werk van medewerkers makkelijker en leuker. En de Zorgapp draagt bij aan de kwaliteit van zorg die wij kunnen geven.’   

Als innovatieadviseur bij Humanitas DMH is Gert-Jan Fiers continu op zoek naar nieuwe technologische en methodische vernieuwingen. Die bijdragen aan slimmer werken en het digitaliseren van de bedrijfsvoering, en die tot doel hebben zorg-op-maat te optimaliseren.
‘Als moderne zorgorganisatie werkt Humanitas DMH zoveel mogelijk samen met het bedrijfsleven, maar ook met hogescholen en universiteiten om technische oplossingen te vinden. Samen hebben we een wereld te winnen’, zegt Fiers.

Slimmer werken
‘Slim omgaan met middelen helpt de zorgsector vooruit. Daarom maken wij werk van innovatie. We willen een werkgever zijn die inzet op het makkelijker en leuker maken van werk. Wij zoeken de oplossing in het plezier en de efficiëntie. Onze mensen werken vanuit (com)passie. Ze zetten de mens centraal en staan klaar om samen met onze cliënten op zoek te gaan naar mogelijkheden om een zo mooi mogelijk leven te leiden. Natuurlijk hoort administratie ook bij het werk. Maar hoe kunnen wij als organisatie er nou voor zorgen dat dit op een zo makkelijk mogelijke manier gedaan kan worden?  De Zorgapp van CareConnections, één van onze samenwerkingspartners, maakt dat mogelijk. De app zorgt ervoor dat er meer tijd is om te doen waar onze medewerkers goed in zijn.’

Lean
Fiers legt uit wat de Zorgapp concreet doet. ‘De app haalt administratieve taken weg bij onze medewerkers die onderweg zijn, of maakt die taken gemakkelijker. Het declareren van reiskosten gaat bijvoorbeeld automatisch. En doordat de app spraak omzet in tekst en op de juiste plek in het cliëntdossier zet, is rapporteren ineens geen vervelend en tijdrovend werk meer. Rapporteren doe je nu meteen ter plekke samen met de cliënt en niet achteraf op kantoor. Dat is efficiënter en doelmatiger. Alle overbodige stappen zijn uit het proces, dat wordt daarmee heel lean. Alles wat in de app gebeurt is bovendien heel veilig, daar zorgt CareConnections voor.’

Samen bouwen aan de zorg
De Zorgapp maakt processen niet alleen digitaal, maar verbetert ze ook. ‘CareConnections is altijd bereid mee te denken over hoe het nóg beter kan’, zegt Fiers. ‘Wij op onze beurt werken graag mee aan de doorontwikkeling van de app zodat deze toekomstbestendig is.’ Hij geeft een voorbeeld van die doorontwikkeling: ‘Alle handelingen die betrekking hebben op medicatie moeten afgetekend worden. In alle hectiek van de dag is dat een verantwoordelijkheid die we graag willen vereenvoudigen. Daarom werken we samen met huisartsen, apothekers en digitaal toedienregistratiesysteem NCare om straks alles in de Zorgapp bij elkaar te kunnen laten komen. Dat betekent een enorme verbetering van het proces. Voor ons is het waardevol dat CareConnections hierover meedenkt. Wij zijn geen techbedrijf, dat is CareConnections wel. Wij hebben kennis over de zorg en de bijbehorende processen en wij hebben een vraag. CareConnections is voor ons een logische samenwerkingspartner bij het vinden van het antwoord. Dat doen we samen.’

Puzzelwerk
De implementatie van de Zorgapp was wel even puzzelen. ‘Dat komt vooral doordat bij ons veel verschillende systemen aan elkaar verbonden moeten worden. Het is techniek, dus dat was soms even zoeken. Met de ondersteuning van CareConnections hebben we het voor elkaar weten te krijgen.’ Humanitas DMH kiest bewust voor een uitrol per team, waarbij de organisatie gebruikmaakt van filmpjes op het interne netwerk Yammer, en de inzet van ambassadeurs digitaal werken. ‘CareConnections biedt ons ondersteuning door middel van heldere uitleg en training, ze leveren maatwerk per team, en via WhatsApp reageren ze heel snel op vragen. We zijn in november 2017 begonnen met de uitrol. Nu zie je dat collega’s elkaar al antwoorden in de WhatsApp-groep.’

Klein en efficiënt
De meeste medewerkers zijn enthousiast over de Zorgapp, zegt Fiers. ‘Want de app helpt ze echt bij hun werk en maakt dat er meer tijd en aandacht is voor de cliënt.’ Hij denkt even terug aan vroeger, toen medewerkers rondsjouwden met een grote laptop, die tussen hen en de cliënt instond. ‘Nu doen ze alles met hun smartphone. Ze kunnen gemakkelijk bij alle informatie zonder dat een scherm het zicht op de cliënt belemmert. Het contact is vriendelijker en de cliënt wordt meer bij het proces betrokken.’

Waarde toevoegen
Humanitas DMH weet nog niet wat de Zorgapp precies aan besparingen in tijd en geld oplevert. ‘Het is nog te vroeg om dat te kunnen zeggen, maar verwachtingen hebben we wel. Die richten zich vooral op meer snelheid van handelen, en meer betrouwbaarheid. Met de app voegen we waarde toe aan het zorgproces. En zoals gezegd: het werk van de medewerkers wordt gemakkelijker, efficiënter en leuker. Zo krijgen onze medewerkers tijd om nog betere ondersteuning te geven en ook meer cliënten te ondersteunen. Een medewerker bespaart door het gebruik van de app ongeveer een kwartier per dag, dat is toch mooi meegenomen.  Daarnaast pakken we met de introductie van de Zorgapp ook een klein stukje van het arbeidsmarktprobleem in de zorgsector aan. Want we kunnen nu met hetzelfde aantal mensen meer werk verrichten.’

Over Humanitas DMH
Humanitas DMH ondersteunt mensen met een (licht) verstandelijke beperking en/of psychiatrische problemen. Humanitas DMH vindt het belangrijk dat mensen, binnen hun mogelijkheden, kunnen meedoen in de maatschappij. Daarom biedt de organisatie zorg op maat aan gemiddeld 3.500 mensen. Dat doet zij vanuit humanistische kernwaarden: de mens staat centraal. De organisatie verleent de zorg in vrijwel heel Nederland met ca. 1.250 medewerkers. Ongeveer 15% van de medewerkers werkt met de Zorgapp.

http://www.humanitas-dmh.nl

Inspiratie rechtstreeks in je mailbox?

Laat je naam en e-mail adres achter en je bent direct op de hoogte van artikelen, tips, blogs en ons laatste nieuws.

informatie

Download de
brochure

demonstratie

Maak een afspraak
voor een demo

Begin met typen en druk op enter om te zoeken