Tien dagen niet gedoucht

Kwaliteit van zorg naar beneden door vakantieperiode?

Afgelopen week gebeurde er iets wat ik best lastig vond. Mijn oma zit sinds twee weken in een revalidatiecentrum na het krijgen van een hersenbloeding. Na een ge-heen en weer tussen ziekenhuizen kan ze nu revalideren en bijkomen. Er wordt goed voor haar gezorgd, maar ze had al 10 dagen lang niet de hulp gekregen die ze nodig had om te kunnen douchen.

De artikelen schieten me om de horen: ‘Zomers roosterdrama’, ‘Werkdruk in zorg extreem hoog wegens personeelstekort tijdens de vakantieperiode’, ‘Voldoende zorg in de zomer?’. Dat de zorg de afgelopen jaren kampt met arbeidsproblemen is geen geheim. Dat deze arbeidsproblemen een uitdaging zijn in de zomerperiode ligt dan ook in de lijn der verwachting. Maar is dit ook te koppelen aan kwaliteit van zorg? Zelf werk ik niet als zorgverlener maar het lijkt me een pittige periode. Volgens mij werken juist alle zorgverleners extra hard om hun cliënten de beste zorg te geven.

Papieren rompslomp

Dat mijn oma 10 dagen niet gedoucht heeft is niet de schuld van de zorgverlener. Zij douchen met alle liefde mijn oma. Mijn oma is alleen veel te bescheiden om hierom te vragen, en met de drukte en de hitte schoot het erbij in. Mijn moeder is overigens niet te bescheiden om te vragen. Die heeft meerdere keren aangegeven dat oma toch echt zin had in een douchebeurt. Er had dan al een teamwisseling plaatsgevonden en haar bericht was de volgende ochtend niet goed doorgekomen. Waar het in de papieren rapportage dan is misgegaan? Tsja.. met deze hitte en een hoge werkdruk vergeet ik ook wel eens iets.

De Zorgapp

Met de Zorgapp hoeft de zorgmedewerker geen papieren administratie meer bij te houden en dit later in de computer bij te werken. Dankzij de app heeft de zorgverlener de administratie in zijn of haar broekzak en rapporteert direct, maakt meldingen of tekent medicatie af. Als vakantiekracht of als je al jaren in dienst bent.

Oma

Met mijn oma gaat het naar omstandigheden hartstikke goed. Er wordt goed voor haar gezorgd en ze sterkt elke dag weer een beetje aan. Mijn moeder heeft haar een heerlijke douche gegeven en in de rapportage van oma staat tegenwoordig dat ze hulp nodig heeft bij het douchen. Waardoor ze nu elke dag kan genieten van het warme water.  Ze zit vandaag te genieten van de zon met een kopje thee. Misschien dat ik van het weekend een demo meeneem van de Zorgapp als ik bij oma op bezoek ga 😉

Lees meer over wat de Zorgapp voor Ouderenzorg voor jouw organisatie kan betekenen!

Carolien Wesselink is een vrolijke marketeer met een kritische blik. Met veel creativiteit en energie is zij bezig om voor zoveel mogelijk zorgmedewerkers meer cliënttijd te creëren.

Inspiratie rechtstreeks in je mailbox?

Laat je naam en e-mail adres achter en je bent direct op de hoogte van artikelen, tips, blogs en ons laatste nieuws.

informatie

Download de
brochure

demonstratie

Maak een afspraak
voor een demo

Begin met typen en druk op enter om te zoeken